[Kraftwerk.HU]Re: élö, nem élö

activer kraftwerkobarcodesender.com
Sun, 09 Jun 2002 07:53:55 +0200

> A linzi koncert tele volt hibával, talán ezért is élveztem.
> Mivel a linzi és a karlsruhei is egy afféle próbakoncert
> volt, nem csoda, hogy nem minden jött össze.

Itt készültek fel a 98-as turnéra?

> Természetesen Ralfék élőben előre beprogramozott zenei
> elemeket használnak, ebből sohasem csináltak titkot. A
> Numbers egyből a Heute Abend... intro után "durrant be", a
> zenészek csak néhány taktus után jöttek be, és kezdték el
> a "gombokat nyomogatni". Élőben nagyon jól szólt..

Ja, ezt tudom, csak olyan furcsán hangzik a felvételen.

> A Roboter és a Robotronik "full programozott" volt
> Budapesthez hasonlóan itt sem voltak kedvenceink a
> színpadon. A Music Non Stop előtti új szám (amit csak Luton
> Song-ként emlegetnek) szintén zenészek nélkül indult, csak
> később jöttek be.

Hmmm, én csak egyszer láttam őket bp-en, de úgy emlékszem, hogy a we are
the robots alatt bent voltak, aztán a roboitnik előtt lehullottak a leplek
és csak a gépemberek voltak láthatók. Hat év alatt eljutottak oda, hogy a
The robots is nélkülük megy...

> Amiből látszik hogy sok benne az élő elem: a Music Non Stop
> istennek sem akart rendesen elindulni, ha jól emlékszem túl
> lassan szólt a Boing Boom Tschak. Egymásra néztek, Frintz
> hátrament és helyrehozta a dolgokat, utána ment minden

Az ilyeneket nem igazán értem: ha minden alap számítógépről megy, akkor
pl. valami hogyan szólalhat meg lassan? Vagy attól élő a dolog, hogy nem
igazán bedrótozottak a dolgok, hanem sok-sok állítási lehetőség van rajtuk
és ezzel tudnának egyedi megszólalást adni minden koncertnek?

> rendesen. Az egyik szám alatt (nem emlékszem melyik volt)
> Ralf kérdően nézett Henningre, aki odament és valamit
> állított a Ralf előtti gombokon (közben ment a zene).

A "POWER" feliratú gombot "ON"-ba állította.

> Legjobban a Man Machine tetszett, nekem nagyon bejött ez a
> felfrissített változat, igaz a technika ördöge itt is
> megtréfálta őket: a Frizt mögötti kivetítőn fekete-fehérben
> ment a "műsor", Hilpert barátunk hátranézet, fejét
> megcsoválta és nyomta tovább.

A sztálini időkből ment egy felvétel a transz szibéria vasút építéséről.

> Nagyon király volt a Musin Non Stop, főleg az inprovizatív

Na ez az. Ezen lehet érezni, hogy erősen impro-s a dolog. A kottájuk
olyan, itt mint a jazz zenészeké: néhány bevezető dallam, aztán felirat:
IMPRO...

> elemek miatt. A budapesti fellépéshez hasonlóan itt is
> egyenként távoztak és mindig az épp távozás előtt álló tag
> játszadozott egyet a Florian, Fritz, Henning, Ralf
> sorrendben. Végén nélkülük folyamtosan állt le a zene.

Tudom, az imázs része a merevség, de legalább pápázhatnának távozáskor
egyet. (Na jó, Ralf néha elereszt egy Guten Abend-et)

> Ha minden igaz, a Compute World Tour fellépésein is így
> álltak le az It's more fun to compute-tal. Tudtok erről
> valamit?

Igen, van ilyen videón. Előbb Florian a pulton állít valamit, aztán elhúz.
(Úgy néz ki, mintha pisilne.) Wolfi is követi hamarosan. Bartos nyomja még
az equipment-et egy darabig, lenyom egy pedált a földön, aztán tűz. Ralf
két szintivel, fél percet játszik még, gombokat benyom, mikrofont a
fejéről le, papírt kézbe fog, aztán csók. A tömeg őrjöng. Ide tartozik a
Virtua Exmachine (81), szerintem itt a ritmusalap és csak a bonyolultabb
effektek nem élőek, iszonyat jó, most csak ezt hallgatom 1-2 hete.

> Ralf balesete 1982-83 körül volt, de Pascal Bussey
> könyvében (Man Machine & Music)biztos benne van pontosan.
> Nincs meg véletlenül valakinek ez a könyv?

Nincs, de már régóta gondolkodom, hogy a KW-es könyveket megrendelem az
Amazon-tól. Csomó mindent találgatunk, ott meg ezek nagyrésze biztosan
megvan válaszolva.

> Az hogy előre betáplált elemeket használnak fontos része az
> imázsnak, nem pedig Ralf hiányosságaira utal.ű

Így van, tudom, hogy a KW "programmed music"-ot játszik. Nincs ezzel semmi
baj, hiszen ezt a hangzást be kell programozni a stúdióban (sound design),
és nyilván a koncerten már csak le kell játszatni a számítógéppel a
megfelelő szekvenciát a megfelelő időben. Csak ezen a98-as kalózon ennek
az aránya nagyon megváltozni látszott abba az irányba, hogy csak
álldogálnak a fiúk és nem játszanak. (Vagy a 97-es tapasztalatok alapján
jónak látták az egészet a számítógépekre bízni :-) )

> És hogy a "póttagokról" is essen szó, Fritz és Henning
> nagyot nőt a szememben, a "hátukon vitték" a linzi
> koncertet.

Fritz-ről és Henning-ről mit tudtok? Mivel foglalkoztak eddig, hol
zenéltek, mennyi idősek, lábméretük stb.?

-activer