Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »

Machine finish of musik kraft

The Daily Telegraph - 2003. január 23.
Dino Scatena
2003. január 23.

A Kraftwerk robotok nem tudtak itt lenni ezen a héten a Big Day Out-ra.
Különben elfoglaltak saját haknijaik évadjával a Cite de la Musique-ban, a zene párizsi múzeumában és kulturális központjában.
Helyette, a felállás kitartó helyi fanatikusainak hitetlenkedésére, a BDO listáján a Kraftwerk híresen visszavonult emberi tagjai lépnek fel: Ralf Hütter és Florian Schneider alapítók, a hosszú ideje szolgáló musik arbeiter (zenei munkás) társsakkal, Fritz Hilpert-tel és Henning Schmitz-cel együtt.
A Kraftwerk félhomályos turnéfurgonjában ülve, az aucklandi Big Day Out előtt, az igazi Ralf Hütter lassan lengeti karjait, hogy bemutassa párizsi robotklónja mozgását.
'Lassú motoros táncot végeznek, melyet néhányan Tai Chi-nek neveznek,' mondja. 'A mi arcainkkal rendelkeznek.'
Az 54-éves Hütter - a maga csendes, majdnem tökéletes angoljával - udvariasan foglalkozik az elképzeléssel, hogy robotjai őt és Kraftwerkes társait kortalanná, halhatatlanná tették.
'Bizonyos tekintetben igen'. mondja. 'A németben van is egy mondás: Ewig währt am längsten - az örökké tart a legtovább. Az automatizálással van kapcsolata.'
'Ahol én csinálok egy interjút, a robotok is csinálhatnak egy fotógyűlést, némi filmezést, tehát ez egy ipari művészeti folyamat. Innen jönnek [a robotok].'
Egy interjú Hütterrel - ritka esemény - úgy hangzik és tűnik, mint egy Stanley Kubrick filmből vett részlet. Ő ugyanannyira számítógéptudós, mint újító zenész, techno orákulum és aktív feltaláló.
Ezek a tételek változatlanok, mind összhangban vannak a Kraftwerk nyilatkozattal, amely a felállás 33 éve alatt lényegében változatlan maradt. Vegyük a következő meglepő váltást.
Vesznek fel új anyagot?
'Igen. Állandóan.'
Tehát, mikor számíthatunk...?
'Nos, idénre tervezzük.'
Egy albumot?
(Bólint)
Tud adni valami utalást, hogyan fog szólni?
'Dolgozunk rajta.'
Semmi?
'Nagyon korai.'
Hütter azt mondja, lehet, hogy ezen a hamarosan megjelenő albumon is dolgoztak valamit, amíg Ausztráliában voltak. Mostanában a Kraftwerk szeretett technikája odáig jutott, hogy híres Kling Klang stúdiójukat laptop számítógépeiken tudják cipelni. Ez, a Kraftwerk mindig fenntartotta, a zene sorsa volt.
Természetesen rajongóik hallották korábban ezt a beszédet egy új albumról, egy cím nélküli lemezről, melyet éppen az EMI hamarosan kiadandó 2000-es listájához csináltak. Semmi nem történt, bár a világ kapott egy új dalt akkoriban, az Expo 2000-t. A maxin voltak remixek az Orbital és Detroits Underground Resistence Kraftwerk-tanítványoktól.
Bár az 1986-os Electric Cafe óta nem adtak ki új anyaggal albumot, Hütter azt mondja, ő és a Kraftwerk közösség állandóan dolgozik.
'Zenei munkásoknak - musik arbeiter - nevezzük magunkat,' mondja. 'Ezt csináljuk. Mindig vannak emberek, akik szorosan együtt dolgoznak velünk különböző projekteken - művészek és operatőrök és programozók, vizuális emberek, és barátaink [mint Emil Schult művész] - nagyon-nagyon hosszú ideig, festve, festve az [1974-es] Autobahn-hoz [borítót] (valamint az 1981-es Computerworld-höz). És szövegeket.'
A napok óta, amikor maguknak kellett megépíteniük saját prototípusaikat elektronikus hangszerekből, Hütter azt mondja, a Kraftwerk szoros kapcsolatot tartott fenn azokkal az elektronikus zenei mérnökökkel, akik folytatták munkájukat ezen a területen, új zenei programok 'tesztpilótái'-ként.
A technika, mondja Hütter, kedves volt a Kraftwerkhez.
'Boldogok vagyunk - évekkel ezelőtt analóg berendezések tonnáit kellett hoznunk, és most ez mind digitális, és mind lemezeinken és merevmeghajtóinkon és mindenféle tárolási formán van,' mondja Hütter. 'Számunkra ez tökéletes. Olyan, mintha mobil lenne.'
'A Pocket Calculator, egy dal, melyet több mint 20 éve írtunk, most a valóság számunkra. Így többet tudunk utazni. Tehát minden nekünk dolgozik, ami nagyszerű.'
Hütter azt mondja, szeretett gépei ritkán akadoztak az évek során. Annak könyveli el, hogy megadta nekik a tiszteletet, amit megérdemelnek.
'Szerencsések voltunk,' mondja. 'Nagy gonddal és szeretettel bánunk technikánkkal, és ezt visszakapjuk. A technika jól bánt velünk. Mint, mondjuk, néha mi játszunk a gépeken, és néha a gépek játszanak rajtunk. Így nagyon jól működik, szimbiotikus.'
21 év telt el, mióta a Kraftwerk fellépett Ausztráliában. Nem mintha sok élő hakniból maradtunk volna ki - az 1981. végi világturné után a felállás 1990-ig nem lépett fel újra.
Az 1991-es európai turnétól eltekintve csak szagatott fellépések voltak.
Egy egynapos dance-partyn, mint a Boiler Room-ban megtartott, való fellépés nem egyedülálló élmény a Kraftwerk számára, bár hozzá vannak szokva a kifinomultabb - vagy legalábbis kevésbé izzadó - közönséghez.
'Mindenhol játszunk,' mondja Hütter. 'Művészeti központokban. Jobbára egyedül játszunk. Filmes, színházi, vizuális, előadóművész, zenei, dance, disco emberek[nek].'
Minden távollétük ellenére a Kraftwerk kalibere a népszerű kultúrában nem változott. Elvégre, ahogy mindenki tudja, gyakorlatilag ezek az urak találták fel - vagy legalábbis rendezték el az általunk ma ismert zene építőkockáit. És ők adták némelyik legmegindítóbb, minimalista zenei mantrát útközben; Autobahn, Computer Love, Pocket Calculator, Tour de France.
Hütter azt mondja, bionikus Kraftwerkje mindig azt célozta, hogy 'minden' emberinek örömet okozzon: 'A lábnak, a szívnek, az értelemnek, a testnek.'
'Úgy gondolom, ez azt is könnyebbé teszi, hogy különböző kulturális nézőpontokat megértsünk. Szóval játszunk itt, játszunk ott, játszunk.'
'Minden nap. Musik arbeiter.'
A Kraftwerk ma este az Enmore Theatre-ben játszik, és szombaton a The Big Day Out-on.

The Daily Telegraph

eredeti: http://entertainment.news.com.au

fordította [PJ] Júlia