Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »

The New Zealand Herald - 2003. január 11.

Kraftwerk: Egy zenekar öreg embereknek?
2003. január 11.

Egy fiatalember GRAHAM REID-et kérdezi.

- Tehát az idei Big Day Out fesztiválon a Kraftwerk az öreg embereknek szóló zenekar, hm?
- Ó, teljesen. Megtarthatod huligán rockereidet, kezeket-a-levegőbe-DJ-idet és az új garázsrock-mozgalmat. Brünhilda és barátai a szerves üzletből (organic shop?) csak a Kraftwerk miatt jönnek.
- Azt hittem, a Kraftwerk valami klassz, de a nagybátyám mondta, hogy németek, akik azt a furcsa ismétlődő zenét csinálják. Szóval kik ők?
- Egy mondatban? Ők egy német elektronikus-techno-art fogalom zenekar, akiknek 75-ben volt egy slágerük, az elektro-minimalista Autobahn - amely teljes 17 percig futott az albumon. Vagy talán 20 volt. Mindenesetre nagyon hosszú volt. De igazán, igazán hipnotikus, őszintén. És jó.
- Biztos, elhiszem Önnek. De 75-ben? Úgy érti, abban az évben volt egy slágerük, amikor Dave Grohl a Foo Fighters-ből hat éves lett, és Dion a D4-ből valószínűleg még meg sem született?
- Ööö, igen. De kapaszkodjon meg, egy csomó embert befolyásoltak, mert érdekes anyagot csináltak szintetizátorokkal.
- Ó, mint Gary Numan és a Tubeway Army. Igazán szerettem a dolgaikat, anyámnak megvolt egy 80-as évek slágergyűjteményén.
- Igen, úgy gondolom, a Kraftwerk vitte el a balhét az Are Friends Electric-ért. De tényleg sokkal érdekesebbek voltak ennél. Befolyásolták a Joy Division-t és a New Order-t is, és az Ultravox-ot.
- Kit?
- Hát, utánanézhet nekik, igazán jó post-punk brit zenekarok voltak, és a New Order megrengette a tavalyi Big Day Out-ot. Bár öreg fickók voltak, azért még rendben vannak, és a Kraftwerk sokkal inkább.
- Húha. Szóval hogyan befolyásolták ezek a nagyképű, történelemtanár-kinézetű fickók mindezeket az embereket?
- Hát, csinálták ezt a robotszerű ipari rock-popot, amely igazán fülbemászó volt, olyan, mint az autópályák és az ipar egyfajta ünneplése, de valódi pop érzékenységgel. Nem ok nélkül hívták őket 'a düsseldorfi Beach Boys-nak', tudja?
- Düsseldorfról hallottam, de ki a Beach Boys?
- Nem számít. De tudnia kell, hogy a Kraftwerk valójában rock - de nem a szokásos dobok-és-gitárok vagy lemezjátszó-ugráltató módon. Szintetizátorokon játszanak, és robotszerű ritmusuk a discot is befolyásolta.
- Micsoda, mint Donna Summer és a cucc, amit apám szeretett, amikor gyerek voltam?
- Pontosan. Klasszikusa, az I Feel Love sokkal tartozik a Kraftwerknek. És így DJ-k egész csapata, mint Derrick May, aki azzal dicsekedett, hogy ő vitte a Kraftwerk Trans-Europe Express-ét slágernek Bronxba. Az Afrika Bambaataa óriási rajongó volt, és Quincy Jones, aki Michael Jackson Thriller albumát csinálta, azt mondta, az album készítésénél befolyásolta a Kraftwerk elektro-funkja.
- Derrick May? Wow. Tehát németek, de funky?
- Igen, tudom, hogy furcsán hangzik, de valóban igaz. Mindamellett úgy vélem, hogy amikor az olcsó technológia bejött - és ők mint pedáns németek, éveket töltöttek stúdióban - a világ egyszerűen elhaladt mellettük a késő 80-as években. Felbomlottak egy időre, azt hiszem.
- Tehát vágom, miért szerethetik őket azok, akik emlékeznek rájuk, de miért kellene az én barátaimnak, Chantelle-nek, Maddison-nak és Josh-nak törődnie velük, amikor alapvetően csak egy csomó öreg német fickó, akik azt a zenét csinálják, amit a New Order sokkal jobban csinált? Mert ők valóban egy csomó német öreg fickó. Dobálózhat a klasszikus zeneszerző, Stockhausen nevével, mert néhányuk nála tanult, túlbeszélheti az albumborítók fasiszta ábrázolásának értelmetlenségeit (valójában orosz konstruktivista van a Man-Machine debütáló albumukon), és ha hatni akar angoltanárára, elutasíthatja a Heroes és Low David Bowie-Brian Eno albumokat, mint a Kraftwerk felszínes másolatait.
- Nem azok, de ez nem fontos. A tanárja valószínűleg amúgy is túl fiatal volt a Kraftwerkhez.
Mégis jobb, mint az, hogy a Kraftwerk egyfajta reszketőkarú, ütemre lépkedő tréfa. Élvezheti őket anélkül, hogy túl sokat törődne bármi mással velük kapcsolatban.
- Tehát nem politikaiak annak ellenére, ahogy kinéznek és szólnak?
- Egyáltalán nem. Kivéve abban a nagyon németes értelemben, ahol lehetnek az ember-és-gépnek egyenruhái, képe, futurista nyilatkozata, és zenéjük militáris-ipari háttere - de még mindig politikamentes. Úgy gondolom, ez a német irónia. Annyira politikamentesek, hogy Wolfgang Flür, valamikori tag, önéletrajzában 'egy parancsoknak engedelmeskedő generáció borzasztó tömeghülyeségéről és katonai fanatizmusáról' írt. Úgy gondolom, ez igazán politikamentes, igaz?
- Ó, biztosan. De németek, és egyenruhában vannak, és humortalanul néznek ki. Barátom, Brandelle, azt mondja, nagybátyja, Jason, úgy gondol a hangzásukra, mint a Hal számítógépre abból a furcsa 2001-es filmből.
- Nos, azt hiszem.
- De hé, - ha már filmekről beszélünk - azok ők voltak a Big Lebowski-ban, hm? A piros inges német nihilisták, akiket jól elvertek a tekegolyóval? Az vicces volt, és valahogy gyengék voltak.
- Hát, azok valójában nem ők voltak, de nagyon közel jár. Azok a nihilisták feltehetően az Autobahn nevű német elektronikus zenekar voltak, és a lemezborító, amire az előbb gondolt, ügyesen utánozza a Kraftwerk The Man-Machine borítóját. Tehát ez egy elég jó paródia volt róluk. De ugorjuk át (ezt csak úgy tippeltem. Sehol nincs magyarul. scotch) a pletykát, hogy a Chemical Brothers játszotta azokat a német nihilistákat. Bár nyilvánvalóan Flea a Chili Peppers-ből volt az egyik.
- Flea-re gondol a Chili Peppers-ből, aki a Big Day Out-on a Chemical Brothers-szel játszott két éve? Igen, hátborzongató, hm?
- Ó, igen. Egy nagyon német irónia, azt hiszem.

eredeti: http://www.nzherald.co.nz

fordította [PJ] Júlia