Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »

Vissza a jövőbe a 'Werk' erejével

The Sydney Morning Herald - 2003. január 22.

2003. január 22.

Mindenki üdvözli a Kraftwerk, az electro visszavonult keresztatyjai visszatérését, írja Stephen Dalton.
Visszatekintve egy zenei üstököséhez hasonlító földi pályára, az élő legendákra és a techno-pop úttörőkre, a Kraftwerk a legvarázslatosabb valószínűtlen tétel az idei Big Day Out számlán.
A nehezen megfogható német kvartett legutóbbi élő visszatérése, négy év óta az első, szeptemberben Párizsban kezdődött. Harsonaszó nélkül és minimális hírveréssel, három ultra-kiváló show a megfelelően futurisztikus Cite de la Musique-ban, napok alatt minden jegy elkelt.
A kultúra ezen ősi palotájában szürke halántékú nagypapák és tizenéves popkölykök egyesültek lélegzet-visszafojtott várakozásban. A Kraftwerk észlelései olyan ritkák, mint a Loch-Ness-i szörnyé, és majdnem olyan hírértékűek.
Összeillő fekete egyenruhákba öltözve, és érzéketlenül négy azonos számítógépasztalhoz ragasztva, a technopop professzorai nem okoztak csalódást. Ahogy a villogó videó-képernyőkből álló szárnyas oltáron a Kraftwerk-showk elmúlt 20 évéből ismerős képek - régi filmhíradó-képek, dübörgő komputergrafikák, utópisztikus képek utazásról és technológiáról - ragyogtak, a düsseldorfi pléhpofájú elektro-tojásfejek felbukkantak hangburkukból.
A Kraftwerk úgy írta le albumait, hogy 'hangfilmek és hangképek', és az életben ez az elképzelés csodálatosan megvalósul. 'Világosságra, nem homályosságra törekszünk', magyarázta zenei vezetőjük, Ralf Hütter egy rendkívül ritka interjúban 1997-ben. 'A realizmust próbáljuk meg újrateremteni, nem homályos képeket. Zenénkben a gépeket éneklésre bírjuk.'
Párizsban klasszikusaikat játszották: The Model, Autobahn, Radio-Activity, Tour de France. Volt minimális improvizáció, korlátozott testmozgás és egyáltalán semmi kommunikáció a közönséggel. Ilyenek a Kraftwerk show titokzatos rituáléi. Eretnekség lenne most váltani.
Hütter és Florian Schneider, a Kraftwerk túlélő alapító-tagjai, mindketten 50-es éveik közepén járnak. Könnyen mozaikképé egyesült semmittevőknek tarthatnák őket - az arctalan anti-karizma marad a jelszavuk.
Bár méltán kiáltották ki őket az elektronikus pop keresztatyjainak, zenéjük nagy része kívül áll időn, ugyanolyan sokat merítve a klasszikus hagyományokból, mint a múlandóan divatos club-hangzásból. Ipari népzene, ahogy Hütter nevezi.
A Kraftwerk vonzásának bagatellizált vígjátéki légkörük is kulcsa. Miután robotszerű képüket állítólag Gilbert és George pókerarcú tréfacsináló-művészekről mintázták, marad valami eszelősen különös/vicces/bizarr/furcsa Düsseldorf önjelölt 'zenei munkásaiban'. A Kraftwerk fenséges paródiája a magas művészet szintjére emelt hűvös német hatékonyságnak.
'Mi játszunk a gépeken, de a gépek is játszanak rajtunk,' mondta Hütter 1997-ben. 'A gépeknek nem csak rabszolgamunkát kéne végezniük; megpróbáljuk kollégákként kezelni őket, így energiákat cserélnek velünk.' Hát persze.
Félretéve a tréfát, a Kraftwerk titánok is a zenei történelemben. Mint az ipari gép-rock, az elektronikus minimalizmus, a 80-as évek szinti-popja, és a 90-es évek technojának elismert keresztatyjai, ők minden idők legbefolyásosabb zenekarainak egyike.
A Kraftwerk gyökerei a háború utáni Európa romjaiban vannak. Tisztavonalú modernségük közvetlen magyarázat az utópisztikus techno-állapotra, amiben a háború utáni Németország látszólag volt, a semmiből újjáépítve azután, hogy a szövetséges bombák elsöpörték fontosabb városait.
Elutasították az anglo-amerikai popkultúrát, fülhasogatóan németes nevet választva ('erőművet' jelent). 'A kérdés az', mondta Hütter 1975-ben, 'hogyan szól ma Németország?'
Kezdetben Organisation néven, Hütter és Schneider először szabad formájú akusztikusan átírt Krautrock stílusban (legtöbb képviselője német volt) kezdett zenét csinálni, hosszan tartó space-jazz jambe merülve jövőbeli Neu! és Can tagokkal. De már másfajta elképzelések formálták ezeket a hosszú hajú neo-hippiket, ahogy a düsseldorfi Konzervatóriumban diplomáztak, csalódva a klasszikus formalizmusban és az avantgárd jazzben is.
'Klasszikus hangszereken képeztek minket, de mi túl korlátozottnak találtuk azokat,' mondta egyszer Hütter.
Három, a Krautrock alapvető formátlan zsibongásához alkalmazkodó Kraftwerk album után a duó újra feltalálta magát az Autobahn teljesen elektronikus minimalizmusával 1974-ben. Megszületett a klasszikus Kraftwerk hangzás és felállás, Karl Bartos-al és Wolfgang Flür-el, akiket az új rövid hajú kvartettbe toboroztak.
'Emlékszem, úgy gondoltuk, egy kicsit úgy nézünk ki mi négyen, mint egy furcsa vonóskvartett,' mondta a klasszikusan képzett Flür Pascal Bussy Kraftwerk-életrajzírónak. 'Öltönyt kellett viselnem a klasszikus kortárs dolgok előadásához, és a Kraftwerkben is.' Minden intellektuális vonzása ellenére, az Autobahn fülbemászó, rendezett egyszerűsége is popsztárrá tette a Kraftwerket. A szám jól szerepelt a brit és amerikai listákon. Néhány amerikai újságíró még a német Beach Boys-nak is nevezte őket.
A 70-es évek közepén a Kraftwerk visszavonult privát járókájába, a Kling Klang-ba, egy telefon és postaláda nélküli stúdióba.
Ez volt az aranykoruk. Elkészítették a csodálatosan kimunkált retro-futurista eposzokat, a Radio-Activity-t, a Trans-Europe Express-t és a Man Machine-t egy három éves sprintben 1975-től 1978-ig. Mindegyik fogalmi egész volt, kápráztató haladás.
Aztán, aggasztó csönd után 1981-ben megérkezett a Computer World. A Kraftwerk megragadta a felemelkedő szilikon-chip forradalmat. Szintén éppen jókor, mivel ötleteiket már felhígították és újra feldolgozták brit szinti-pop tettek, mint a Depeche Mode és a New Order. New York-ban a rapsztár, Afrika Bambaata német ritmusaikat elektronikus hip-hop-pal egyesítette, és termékenyítő Planet Rock himnuszán feldolgozta a Trans-Europe Express-t.
Valójában a Kraftwerk a történelem legtöbbet feldolgozott zenekara. Nem csoda, hogy 1981-ben gyorsan No. 1 lettek Angliában a The Model-lel, egy újra felfedezett B-oldallal 1978-ból, amely megjósolta a felszínesség és fogyasztás évtizedét.
A kulturális fontosságuk iránti növekvő tisztelet ellenére a Kraftwerk elhallgatott. 1981 után hosszú ideig kerülve az élő munkát, egyre inkább megközelíthetetlenné váltak, és óvatossá a fényképezkedéssel. Ahogy visszavonultak a nyilvánosságból, titokzatosságuk nőtt.
Következő albumuk, az Electric Cafe, végül 1986-ban jött ki - elég kellemes, de alig áttörő. A Kraftwerk underground lett.
De ahogy a 90-es évek felvirradtak, újra az élen találták magukat, beválasztva a house és techno virágzás ősei közé. 1991-es gyűjteményük, a The Mix, a Kraftos klasszikusok egy dance-floor-barát sora, gondosan rekonstruálva digitális formában.
Időközben Flür és Bartos kilépett a zenekarból Hütter és Schneider csigalassúságú maximalizmusától idegesítve, csak hogy aztán arctalan semmittevők választékával helyettesítsék őket a Mix turné alatt 1991-92-ben.
Ekkoriban a Kraftwerk úgy találta, a U2 új ironikus irányzatát befolyásolónak is hiszik. Mix szettjüket összezavart U2-rajongók ezreinek játszották egy antinukleáris koncerten 1992 júniusában.
Még akkor is, ha soha többet nem vesznek fel egyetlen hangot sem, a Kraftwerk egyedülálló befolyás marad régi és új művészeken.
'Csináltak néhány igen fontos lemezt, és hangzásaik még most is elsöprőek,' mondja Ed Simons a Chemical Brothers-ből.
'Mindig új dolgokat csináltak az elektronikával,' teszi hozzá Richard James, más néven Aphex Twin. 'De nem maradtak kapcsolatban azzal, amit megihlettek. Szerintem nem fognak már semmi ösztönzőt létrehozni.'
Talán, de talán nem. Az elmúlt öt évben hemzsegtek a híresztelések egy második Mix antológiáról, sőt még egy teljesen új albumról is, talán Hütter gyakran hangoztatott, a globális falu elképzelését tartalmazó megállapításán alapulva. Mindeddig ez feltevés. Még a Kraftwerk lemezcége, az EMI, sincs tájékoztatva terveikről.
De ennek így is kell lennie. Ha az ember a pop Loch-Ness-i szörnye, magának írja szabályait.

eredeti: http://www.smh.com.au

fordította [PJ] Júlia