Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
Vissza a jövőbe a 'Werk' erejével
The Sydney Morning Herald - 2003. január 22.
2003. január 22.
Mindenki üdvözli a Kraftwerk, az electro visszavonult keresztatyjai
      visszatérését, írja Stephen Dalton.
      Visszatekintve egy zenei üstököséhez hasonlító földi pályára, az
      élő legendákra és a techno-pop úttörőkre, a Kraftwerk a legvarázslatosabb
      valószínűtlen tétel az idei Big Day Out számlán.
      A nehezen megfogható német kvartett legutóbbi élő visszatérése, négy
      év óta az első, szeptemberben Párizsban kezdődött. Harsonaszó nélkül
      és minimális hírveréssel, három ultra-kiváló show a megfelelően
      futurisztikus Cite de la Musique-ban, napok alatt minden jegy elkelt.
      A kultúra ezen ősi palotájában szürke halántékú nagypapák és
      tizenéves popkölykök egyesültek lélegzet-visszafojtott várakozásban.
      A Kraftwerk észlelései olyan ritkák, mint a Loch-Ness-i szörnyé, és
      majdnem olyan hírértékűek.
      Összeillő fekete egyenruhákba öltözve, és érzéketlenül négy
      azonos számítógépasztalhoz ragasztva, a technopop professzorai nem
      okoztak csalódást. Ahogy a villogó videó-képernyőkből álló szárnyas
      oltáron a Kraftwerk-showk elmúlt 20 évéből ismerős képek - régi
      filmhíradó-képek, dübörgő komputergrafikák, utópisztikus képek
      utazásról és technológiáról - ragyogtak, a düsseldorfi pléhpofájú
      elektro-tojásfejek felbukkantak hangburkukból.
      A Kraftwerk úgy írta le albumait, hogy 'hangfilmek és hangképek', és
      az életben ez az elképzelés csodálatosan megvalósul. 'Világosságra,
      nem homályosságra törekszünk', magyarázta zenei vezetőjük, Ralf Hütter
      egy rendkívül ritka interjúban 1997-ben. 'A realizmust próbáljuk meg
      újrateremteni, nem homályos képeket. Zenénkben a gépeket éneklésre
      bírjuk.'
      Párizsban klasszikusaikat játszották: The Model, Autobahn,
      Radio-Activity, Tour de France. Volt minimális improvizáció, korlátozott
      testmozgás és egyáltalán semmi kommunikáció a közönséggel.
      Ilyenek a Kraftwerk show titokzatos rituáléi. Eretnekség lenne most váltani.
      Hütter és Florian Schneider, a Kraftwerk túlélő alapító-tagjai,
      mindketten 50-es éveik közepén járnak. Könnyen mozaikképé egyesült
      semmittevőknek tarthatnák őket - az arctalan anti-karizma marad a
      jelszavuk.
      Bár méltán kiáltották ki őket az elektronikus pop keresztatyjainak,
      zenéjük nagy része kívül áll időn, ugyanolyan sokat merítve a
      klasszikus hagyományokból, mint a múlandóan divatos club-hangzásból.
      Ipari népzene, ahogy Hütter nevezi.
      A Kraftwerk vonzásának bagatellizált vígjátéki légkörük is
      kulcsa. Miután robotszerű képüket állítólag Gilbert és George pókerarcú
      tréfacsináló-művészekről mintázták, marad valami eszelősen különös/vicces/bizarr/furcsa
      Düsseldorf önjelölt 'zenei munkásaiban'. A Kraftwerk fenséges paródiája
      a magas művészet szintjére emelt hűvös német hatékonyságnak.
      'Mi játszunk a gépeken, de a gépek is játszanak rajtunk,' mondta Hütter
      1997-ben. 'A gépeknek nem csak rabszolgamunkát kéne végezniük; megpróbáljuk
      kollégákként kezelni őket, így energiákat cserélnek velünk.' Hát
      persze.
      Félretéve a tréfát, a Kraftwerk titánok is a zenei történelemben.
      Mint az ipari gép-rock, az elektronikus minimalizmus, a 80-as évek
      szinti-popja, és a 90-es évek technojának elismert keresztatyjai, ők
      minden idők legbefolyásosabb zenekarainak egyike.
      A Kraftwerk gyökerei a háború utáni Európa romjaiban vannak.
      Tisztavonalú modernségük közvetlen magyarázat az utópisztikus
      techno-állapotra, amiben a háború utáni Németország látszólag
      volt, a semmiből újjáépítve azután, hogy a szövetséges bombák elsöpörték
      fontosabb városait.
      Elutasították az anglo-amerikai popkultúrát, fülhasogatóan németes
      nevet választva ('erőművet' jelent). 'A kérdés az', mondta Hütter
      1975-ben, 'hogyan szól ma Németország?'
      Kezdetben Organisation néven, Hütter és Schneider először szabad formájú
      akusztikusan átírt Krautrock stílusban (legtöbb képviselője német
      volt) kezdett zenét csinálni, hosszan tartó space-jazz jambe merülve jövőbeli
      Neu! és Can tagokkal. De már másfajta elképzelések formálták ezeket
      a hosszú hajú neo-hippiket, ahogy a düsseldorfi Konzervatóriumban
      diplomáztak, csalódva a klasszikus formalizmusban és az avantgárd
      jazzben is.
      'Klasszikus hangszereken képeztek minket, de mi túl korlátozottnak találtuk
      azokat,' mondta egyszer Hütter.
      Három, a Krautrock alapvető formátlan zsibongásához alkalmazkodó
      Kraftwerk album után a duó újra feltalálta magát az Autobahn teljesen
      elektronikus minimalizmusával 1974-ben. Megszületett a klasszikus
      Kraftwerk hangzás és felállás, Karl Bartos-al és Wolfgang Flür-el,
      akiket az új rövid hajú kvartettbe toboroztak.
      'Emlékszem, úgy gondoltuk, egy kicsit úgy nézünk ki mi négyen, mint
      egy furcsa vonóskvartett,' mondta a klasszikusan képzett Flür Pascal
      Bussy Kraftwerk-életrajzírónak. 'Öltönyt kellett viselnem a
      klasszikus kortárs dolgok előadásához, és a Kraftwerkben is.' Minden
      intellektuális vonzása ellenére, az Autobahn fülbemászó, rendezett
      egyszerűsége is popsztárrá tette a Kraftwerket. A szám jól szerepelt
      a brit és amerikai listákon. Néhány amerikai újságíró még a német
      Beach Boys-nak is nevezte őket.
      A 70-es évek közepén a Kraftwerk visszavonult privát járókájába, a
      Kling Klang-ba, egy telefon és postaláda nélküli stúdióba.
      Ez volt az aranykoruk. Elkészítették a csodálatosan kimunkált
      retro-futurista eposzokat, a Radio-Activity-t, a Trans-Europe Express-t és
      a Man Machine-t egy három éves sprintben 1975-től 1978-ig. Mindegyik
      fogalmi egész volt, kápráztató haladás.
      Aztán, aggasztó csönd után 1981-ben megérkezett a Computer World. A
      Kraftwerk megragadta a felemelkedő szilikon-chip forradalmat. Szintén éppen
      jókor, mivel ötleteiket már felhígították és újra feldolgozták
      brit szinti-pop tettek, mint a Depeche Mode és a New Order. New York-ban
      a rapsztár, Afrika Bambaata német ritmusaikat elektronikus hip-hop-pal
      egyesítette, és termékenyítő Planet Rock himnuszán feldolgozta a
      Trans-Europe Express-t.
      Valójában a Kraftwerk a történelem legtöbbet feldolgozott zenekara.
      Nem csoda, hogy 1981-ben gyorsan No. 1 lettek Angliában a The Model-lel,
      egy újra felfedezett B-oldallal 1978-ból, amely megjósolta a felszínesség
      és fogyasztás évtizedét.
      A kulturális fontosságuk iránti növekvő tisztelet ellenére a
      Kraftwerk elhallgatott. 1981 után hosszú ideig kerülve az élő munkát,
      egyre inkább megközelíthetetlenné váltak, és óvatossá a fényképezkedéssel.
      Ahogy visszavonultak a nyilvánosságból, titokzatosságuk nőtt.
      Következő albumuk, az Electric Cafe, végül 1986-ban jött ki - elég
      kellemes, de alig áttörő. A Kraftwerk underground lett.
      De ahogy a 90-es évek felvirradtak, újra az élen találták magukat,
      beválasztva a house és techno virágzás ősei közé. 1991-es gyűjteményük,
      a The Mix, a Kraftos klasszikusok egy dance-floor-barát sora, gondosan
      rekonstruálva digitális formában.
      Időközben Flür és Bartos kilépett a zenekarból Hütter és Schneider
      csigalassúságú maximalizmusától idegesítve, csak hogy aztán
      arctalan semmittevők választékával helyettesítsék őket a Mix turné
      alatt 1991-92-ben.
      Ekkoriban a Kraftwerk úgy találta, a U2 új ironikus irányzatát befolyásolónak
      is hiszik. Mix szettjüket összezavart U2-rajongók ezreinek játszották
      egy antinukleáris koncerten 1992 júniusában.
      Még akkor is, ha soha többet nem vesznek fel egyetlen hangot sem, a
      Kraftwerk egyedülálló befolyás marad régi és új művészeken.
      'Csináltak néhány igen fontos lemezt, és hangzásaik még most is elsöprőek,'
      mondja Ed Simons a Chemical Brothers-ből.
      'Mindig új dolgokat csináltak az elektronikával,' teszi hozzá Richard
      James, más néven Aphex Twin. 'De nem maradtak kapcsolatban azzal, amit
      megihlettek. Szerintem nem fognak már semmi ösztönzőt létrehozni.'
      Talán, de talán nem. Az elmúlt öt évben hemzsegtek a híresztelések
      egy második Mix antológiáról, sőt még egy teljesen új albumról is,
      talán Hütter gyakran hangoztatott, a globális falu elképzelését
      tartalmazó megállapításán alapulva. Mindeddig ez feltevés. Még a
      Kraftwerk lemezcége, az EMI, sincs tájékoztatva terveikről.
      De ennek így is kell lennie. Ha az ember a pop Loch-Ness-i szörnye, magának
      írja szabályait.
eredeti: http://www.smh.com.au
fordította [PJ] Júlia