Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
KRAFTWERK
Enmore Színház, Január 23
The Sydney Morning Herald - 2003. január 27.
Jon Casimir beszámolója
Amikor 'világtól elzárt' legendákat mesél Kraftwerk a
riportereknek, előkerülnek az ipari metaforák.
Ők nem zenészek, bizonygatják, hanem 'zenei munkások'. Ök nem játszani
jönnek, hanem alkotni. Négy férfi 'anonymus feketében', mindegyikük
egy-egy laptop és billentyűzet mögött, minimalista felállás, ami
hatalmába keríti a teljes figyelmüket.
Ők nem beszélnek a színpadon. Alig mozognak. Nem vesznek tudomást a közönségről.
Meg se próbálnak kapcsolatot teremteni. Ők egy munkát végezni jönnek.
Elvégzik. Aztán távoznak.
Nekünk nem az egyéneket kell értékelni, hanem a kollektívát, a
koreografált egységet ami az ember-gép.
Szeretnék, ha láncszemekként tekintenék őket művészek helyett.
És az életközösség/együttélés benyomásának eléréséhez - az Ő
technológiájukkal - az eszközök semmitmondó természetét alkalmazzák.
Szóval mik a kritériumai egy olyan előadás elbírálásának, ami nem
is igazán látszik előadásnak? Először észreveszed, hogy a pózuk
ridegsége ellenére koncessziók is vannak a közönség felé: mozivásznak
a látványhoz, fények hangulatváltoztatáshoz, 'kvadrofón PA rendszer'
és kifinomult változatok felvett munkákra.
Nézzünk szembe vele, hogy robotos viselkedésük is egy szerep - a komor
arc megtartása nehéz munka oly hosszú időn át.
De ha ez mind egy kicsit öntudatosan örömtelen, legalább ott van a
zene.
Kraftwerk ragyogó, súrlódásmentes dallamai, 'dicsőénekek', a számítógépek,
az ember és a technológia közös evolúciója két vagy három évtizedesek,
de nagyszerűen korosodnak (segít, hogy kompozíciós nyelvük alátámasztja
a mai popzenét).
Minden látszólagos érzelmi hiány ellenére ezeket a dalokat érzés és
érzelem vezérli: sötétség, vágyódás, humor, félelem és szeretet.
Az Enmore színházban - az első Sydney-i fellépésen 21 évvel ezelőtt
- Kraftwerk azt kínálta, ami alapjában véve a legjobb 1973 és 1986 között
az Expo 2000 mellett - az egyedüli kislemez az utolsó 17 évből, és
egy új dallam, amely őszintén azt sugallja, hogy másfél évtized
lehet hogy nem elég egy-egy album között.
Bár Kraftwerk hangsúlyozza, hogy ők játszanak a gépeken, és a gépek
játszanak rajtuk, legtöbbször úgy tűnik, hogy a gépek a munkások.
Az egyik társalapító, Ralf Hütter játszott bármin hogy megközelítsen
egy dallamot vagy egy hangot. A hangzás többi része a digitális memóriából
varázsolódott elő.
Bármely adott pillanatot nézzük, a zenekar legalább két tagja puszta
kelléknek tűnt, csak hogy meglegyen a létszám. Utolérhették volna
magukat az e-mailekkel. Bár, ez az, amit mi teszünk a munkahelyen, nem?
eredeti: http://www.smh.com.au
fordította Judith