Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
KRAFTWERK
      Enmore Színház, Január 23
      The Sydney Morning Herald - 2003. január 27.
Jon Casimir beszámolója
Amikor 'világtól elzárt' legendákat mesél Kraftwerk a
      riportereknek, előkerülnek az ipari metaforák.
      Ők nem zenészek, bizonygatják, hanem 'zenei munkások'. Ök nem játszani
      jönnek, hanem alkotni. Négy férfi 'anonymus feketében', mindegyikük
      egy-egy laptop és billentyűzet mögött, minimalista felállás, ami
      hatalmába keríti a teljes figyelmüket.
      Ők nem beszélnek a színpadon. Alig mozognak. Nem vesznek tudomást a közönségről.
      Meg se próbálnak kapcsolatot teremteni. Ők egy munkát végezni jönnek.
      Elvégzik. Aztán távoznak.
      Nekünk nem az egyéneket kell értékelni, hanem a kollektívát, a
      koreografált egységet ami az ember-gép.
      Szeretnék, ha láncszemekként tekintenék őket művészek helyett.
      És az életközösség/együttélés benyomásának eléréséhez - az Ő
      technológiájukkal - az eszközök semmitmondó természetét alkalmazzák.
      Szóval mik a kritériumai egy olyan előadás elbírálásának, ami nem
      is igazán látszik előadásnak? Először észreveszed, hogy a pózuk
      ridegsége ellenére koncessziók is vannak a közönség felé: mozivásznak
      a látványhoz, fények hangulatváltoztatáshoz, 'kvadrofón PA rendszer'
      és kifinomult változatok felvett munkákra.
      Nézzünk szembe vele, hogy robotos viselkedésük is egy szerep - a komor
      arc megtartása nehéz munka oly hosszú időn át.
      De ha ez mind egy kicsit öntudatosan örömtelen, legalább ott van a
      zene.
      Kraftwerk ragyogó, súrlódásmentes dallamai, 'dicsőénekek', a számítógépek,
      az ember és a technológia közös evolúciója két vagy három évtizedesek,
      de nagyszerűen korosodnak (segít, hogy kompozíciós nyelvük alátámasztja
      a mai popzenét).
      Minden látszólagos érzelmi hiány ellenére ezeket a dalokat érzés és
      érzelem vezérli: sötétség, vágyódás, humor, félelem és szeretet.
      Az Enmore színházban - az első Sydney-i fellépésen 21 évvel ezelőtt
      - Kraftwerk azt kínálta, ami alapjában véve a legjobb 1973 és 1986 között
      az Expo 2000 mellett - az egyedüli kislemez az utolsó 17 évből, és
      egy új dallam, amely őszintén azt sugallja, hogy másfél évtized
      lehet hogy nem elég egy-egy album között.
      Bár Kraftwerk hangsúlyozza, hogy ők játszanak a gépeken, és a gépek
      játszanak rajtuk, legtöbbször úgy tűnik, hogy a gépek a munkások.
      Az egyik társalapító, Ralf Hütter játszott bármin hogy megközelítsen
      egy dallamot vagy egy hangot. A hangzás többi része a digitális memóriából
      varázsolódott elő.
      Bármely adott pillanatot nézzük, a zenekar legalább két tagja puszta
      kelléknek tűnt, csak hogy meglegyen a létszám. Utolérhették volna
      magukat az e-mailekkel. Bár, ez az, amit mi teszünk a munkahelyen, nem?
eredeti: http://www.smh.com.au
fordította Judith