Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
sueddeutsche.de - Homo teutonicus pop
Embergépek és a romantika letaszított angyalai: a 'Kraftwerk' 17 év
      után újra albumot ad ki.
      Szerdán meghalt Memphisben, Tennessee államban Sam Phillips, az ember,
      aki felfedezte Elvist és Johnny Casht, Roy Orbisont és Carl Perkinst,
      mert stúdióajtaján ez a tábla lógott, 'Mindent felveszünk, bárhol,
      bármikor'. Ralf Hütter és Florian Schneider csak magát tudja
      felfedezni. KlingKlang-Stúdiójuk ajtaján valószínűleg semmilyen tábla
      nem lóg, alig valaki tudja, hol van, és akit újságíróként bekötött
      szemmel a várakozással ellentétben odavisznek, hogy interjút csináljon
      Kraft-tal vagy Werk-kel, annak előtte valószínűleg saját vérével
      kell aláírnia, hogy semmit nem árul el abból, ami a zenekar
      excentrikus hírnevét csorbítaná.
      De mit is kéne a visszahúzódva élő zenei munkás embergépektől kérdezni?
      Talán, hogy mit csináltak az utolsó albumuk óta eltelt 17 évben, azon
      kívül, hogy adtak pár koncertet, egy kisebb vagyont kerestek a
      Hannoveri Expo-nál egy szignálért, és régi zenésztársakat pereltek.
      Nos hát, kerékpároztak, halljuk. És sikerült nekik elkészíteni egy
      'Tour de France Soundtracks' nevű albumot, amely hétfőn jelenik meg -
      érthető módon ama éves francia körutazás befejezése után, melyen a
      tarkatrikós uraknak, akikre többszörös drogvisszaélést bizonyítottak,
      korábbi vétkeik miatti büntetésként a L'Alpe D'Huez-ig a szintkülönbséget
      kerékpárral kell megmászniuk.
      Mindennek érdekelnie kell minket, mert a Kraftwerk az, ami legjobban megközelíti
      a német popsztárokat, vagy inkább: egy német pop-világmárka. A düsseldorfi
      dicsőség a hűvösen groove-oló, szívesen nagyon hosszú, késő-hetvenes,
      kora-nyolcvanas évek nem-dalainak sikerén alapul.
      A PC-k még messzemenően ismeretlenek voltak, az internet még csak álom
      sem, a szintetizátorok egész szobákat töltöttek meg, és a modernség
      és futurisztikus design optimumát célozta meg a Krafterk, amikor
      hagyta, hogy az EMI lemezcég nagykutyái nyomasszák fejét, szélükön
      lyukasztott végtelen íveken lévő különleges jelek segítségével,
      és ezt beletették a 'Computerwelt' LP-be: pont, pont, dollár, vesszőcske,
      készen van a homo teutonicus pop látomása. A DJ-k és hangkutatók
      Detroitban, New Yorkban és Chicagoban csodálkoztak, és elkezdtek itt
      egy kicsit loop-olni, ott egy kicsit scratch-elni, és így a düsseldorfi
      hangkatatonikusok segítségével kialakult egy zene, amely beállt a
      sorba, hogy lerombolja a rock'n'roll-t: Techno, House, HipHop.
      Ebből a hírnévből, hogy ők az anti-Elvis, a német romantika letaszított
      angyalai, él máig is a Kraftwerk. Annyival előtte jártak koruknak és
      az ott uralkodó hangoknak, hogy a feltevés, hogy ez a félig esztétikus,
      félig tervezett előny még létezik, olyan makacsul tartja magát, mint
      Jan Ullrich örökös második helyét a Tour de France-on. Talán Hütter
      és Schneider maga is hisz ebben, de ha feltesszük a 'Tour de France
      Soundtracks'-t, először is azt gondoljuk, a német szocialista párt által
      támogatott popfőiskola egy végzősének vizsgamunkáját halljuk: jól
      odafigyelt, jól utánozza, majdnem olyan, mint a Kraftwerk, de csak
      majdnem. A banális nem sugárzik olyan warholi tisztán, mint az eredetinél,
      az egyszerű túl bonyolultan jön, túl zsúfoltan. 
      Először a 'Vitamin', a 'La Forme' és a jó rövid 'Régéneration' támaszt
      követelményt a Kraftwerk elé, és aminek teljesítésére képesek,
      megint elrejtőzik. Az önplagizáló visszahúzódik anélkül, hogy eltűnne,
      de a Kraftwerk-szerű most olyan önálló, hogy el tudjuk fogadni a
      formulákat. Már szinte megbarátkoztunk ezzel a CD-vel, amikor a
      Kraftwerk beleesik saját túlzott történelmébe, utolsó számként
      csatolják a húszéves 'Tour de France'-ot: a szakadék, amely itt a
      hallható zenekartörténelmen átmegy, döbbenetes. A zenei eljárásmód
      még azonos is, de a Kraftwerk 2003 valamit elveszített az 1983-as kiadásukhoz
      képest, ami csak nehezen megnevezhető, talán belső nyugalmukat, egy
      magától értetődő higgadtságot. Valamikor ebben a két évtizedben Hütter
      és Schneider valahogy elkallódott - talán régi kollégáikkal, egyáltalán
      más zenészekkel való kapcsolatuk.
      Sam Phillips egyszer azt mondta egy interjúban, az ember semmit nem csinál,
      ha nem állandóan valami mást, újat csinál. Hogy rock'n'roll vagy
      Kraftwerk: bölcs szavak minden általános popmítosz-megbízott emlékkönyvébe.
      És egy kis celluxszal a KlingKlang-Stúdió ajtajára tűzve.
      (Karl Bruckmaier)
eredeti: http://www.sueddeutsche.de/
fordította [PJ] Júlia