Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »

A Kraftwerk kifigurázza hetvenes évekbeli legjobb munkáját

2003.

33-éves karrierje alatt a Kraftwerk 11 újító és hatalmas befolyású albumot hozott létre. Ezek közül négy időtlen klasszikus marad - kötelező nem csak elektronikus zenei diákok, de a kalandos rock minden kedvelője számára:

'Autobahn' (1974): Legkorábbi felvételeiken ('Tone Float' az Organisationtól, 'Kraftwerk', 'Kraftwerk 2' és 'Ralf and Florian') Ralf Hütter és Florian Schneider nagyon úgy szólt, mint a brit zenei sajtó által 'Krautrock'-nak kinevezett mozgalom része, buja, körülölelő elektronikus hangképeket hozva létre, melyek pszichedelikus jammelésekké nőttek ki, mint a Pink Floyd 'Interstellar Overdrive'-ja is. De 1974-ben a duó elfordult az avantgárdtól, és szándékos kísérletet tett arra, hogy popot készítsen.
Emil Schult vizuális művész személyében egy gurut találtak, akinek tehetsége volt zenéjük megfogalmazására, és egységes multimédia imázs nyújtására, és a Mini-Moog szintetizátorban megtalálták ideális elektronikus hangszerüket.
Az 'Autobahn'-t a német-osztrák szuper-autópályán való vezetés hallható felidézésére gondolták ki. A címadó szám egy beinduló autó hangjával kezdődik, és aztán a lüktető ütősök sebességbe lendülnek. A számot egy jól dúdolható motívum hajtja, a Moog gazdag harmóniájú felhangjaiban ismétlődve, és a dallamok visszhangozzák a fő motívumot. Nem tiszta, hogy Hütter németül vagy angolul énekel: a dalszöveg lehet "Fahr'n, fahr'n, fahr'n on der autobahn" - "Utazni, utazni, utazni az autópályán' - vagy nagyon Beach Boys-szerű 'Fun, fun, fun on the autobahn'. De nem lehet nem énekelgetni.

'Radio-Activity' (1975): az 'Autobahn' után következő az első olyan album volt, melyet Hütter és Schneider teljesen saját Kling Klang-jában vett fel, Connie Plank hosszú ideig producer és Krautruck legenda segítsége nélkül. A cím játék volt a láthatatlan erők központi témájával, melyek lehetnek pozitívak (rádióhullámok) vagy negatívak (nukleáris esemény).
Schult és Hütter keresztül-kasul utazott Németországban, hogy megtalálja a megfelelő rádiót a borítóképhez, végül megállapodva egy rövid-hatótávolságú modellnél, melyet a háború alatt náci propagandához használtak (egy horogkeresztet megfontoltan eltávolítottak a tárcsák közül).
A címadó dal a legerősebb szám, de az album inkább képi hangzásokra fektetett hangsúlyt tükröz, és nyert egy rajongót Rainer Werner Fassbinder rendező személyében, aki részeket használt fel a 'Chinesisches Roulett' és a 'Berlin Alexanderplatz' zenéjében.

'Trans-Europe Express' (1977): Itt a zenekar visszatér az utazás hangjainak megjelenítéséhez, egy képzeletbeli út ábrázolásával egy elegáns és mára megszűnt vasútvonalon, amely valamikor a düsseldorfi vasútállomáson ment keresztül, nem messze a Kling Klang Stúdiótól. A Kraftwerk a legmodernebb technikát használja, beleértve egyre okosabb sequencereket - hogy megidézzen egy régmúlt kort, és a borítókép idejétmúlt divatja és stilizált árnyalatai kihangsúlyozzák a kettősséget.
Számos emlékezetes érdekességen és a zenekar eddigi legerősebb ritmusszámán felül a title cut vicces szövegekkel dicsekszik, elmesélve egy találkozást Iggy Poppal és David Bowie-val. (Bowie szeretett volna együttműködni Hütterrel és Schneiderrel, de be kellett érnie egy a duónak ajánlott számmal, a 'V2 Schneider'-rel a 'Heroes'-on).
További kiváló dolgokat tartalmaz a megnyugtató 'Europe Endless', a kísértő 'Hall of Mirrors', és a ravasz és játékos 'Showroom Dummies', amelyben a zenekar játékosan gúnyolja saját tartózkodó robot-imázsát, egy elképzelés, amely további lépést igényelne következő kiadásukon.

'The Man-Machine' (1978): A zenei tájkép drámaian megváltozott, amikor a punk és az újhullám kitört a késő hetvenes években, és a Kraftwerket fő befolyásként üdvözölték. Hütter és Schneider már régen adózott azoknak a punk filozófiáknak, hogy a kevesebb több, és a képzést túlbecsülik. 'A mi zenénk inkább minimalista', mondta Hütter Pascal Bussy életrajzírónak a könyvben. 'Ha egy-két hanggal közvetíteni tudunk egy elképzelést, jobb ezt tenni, mint játszani vagy száz hangot.'
Viszont a duó ihletet merített a punkok energiájából és egyszerűségéből minimalista remekművük létrehozásához. A dalok áramvonalas pontossággal épültek fel, olyan, egyszerű ismétlődő dallamokból, melyek úgy kapcsolódnak kölcsönösen össze, mint fogaskerekek a mechanikus forgórészekben.
A 'The Robots' megint a zenészek imázsával játszik, ahogy kegyelettel adózik új alteregóiknak (a sajtórendezvényeken különleges építésű robotok szerepeltek a távollévő zenekari tagok helyett), és a 'The Model' a Kraftwerk legnagyobb slágere lett (elviselhetetlenül fülbemászó dallama tökéletes kíséret egy sétához a kifutón, míg a szöveg a 'túl tökéletes' divatkirálynők mechanikus természetét gúnyolja ki.
Az album az elliptikus címadó dallal végződik, ahogy a 'machine' szót egy géphang visszhangozza. A szám azt sugallja, hogy az embergépet estére kikapcsolják, míg nem kell megint zenét készíteni másnap. Ahogy Hütter mondta, 'Mi játszunk a gépeken, a gépek játszanak rajtunk, és tényleg csere és barátság, ami köztünk és zenei gépeink között van.'
(Jim Derogatis popzene-kritikus)

eredeti: http://www.suntimes.com

fordította [PJ] Júlia