Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »

'Take me to your leader'

The Age - 2003. január 29.

Kraftwerk, a Német zenekar, aki a világot a minimalista elektronikus ütemek felé fordította, visszajött. John Mangan jelenti.

Álmodnak a robotok? Hogyha igen, akkor ebben a pillanatban négy robot álmodozik a télies Párizs egyik múzeumában a színpadon való feszítésről forró nyári napokon a rock'n'roll cirkusz, a 'Big Day Out' fesztivál részeként.
A feszítés talán nem a legmegfelelőbb szó Kraftwerk esetében. Míg a nagyhatású Német elektronikai négyes színpadi show-jában általában résztvevő robotok egy zenei és mechanikai bemutatón játszanak a párizsi 'Cite de la Musiqe'-ban, Ralf Hutter és három hús-vér Kraftwerk társa Ausztráliában olyanokkal utazgatnak, mint P.J. Harvey, Queens of the Stone Age és a Foo Fighters.
Bár 'Big Day Out'-os cimboráik, lehet, kedvelik a rock kicsapongásokat, Kraftwek stílusa inkább visszafogott.
A csapatnak, aki a világot a minimális, ellenállhatatlanul ritmikus elektronikus ütemek felé fordította a 70-es évek közepén olyan dalokkal, mint az Autobahn és a Trans-Europe Express, még mindig ugyanolyan a színpadi felállása, mint amit az Ausztráliai turnén 1981-ben bemutattak - négy férfi rendezetten öltözve és fésülve áll hatásosan mozdulatlanul négy billentyűzet mögött, szemek a billentyűzetre szegezve, feledtető a képhez képest, amit a hatalmas képernyőre vetítenek mögöttük. Ez nem megjátszott, nem színházias, nem hivalkodó, és biztosan nem rock'n'roll, ahogy mi tudjuk is. Pont, ahogyan Ralf Hütter szereti.
Az alapító tag és 'vokalista' a színfalak mögött percekkel a Kraftwerk 75 perces fellépése után a 'Big Day Out'-os 'Boiler Room' helyszinén, a rendezettség és a szervezettség mintaképe.
Igen, mondja, a történet, amit hallottunk Kraftwerkről aki mint együttes munkahelyként kezeli a zenét, és hétfőtől péntekig 9-től 5-ig dolgozik a stúdióban, igaz "Külső nézőpontból éljük azt, amit te zenei világnak, vagy show üzleti világnak hívnál", mondja. "Saját magunkat 'zenei dolgozóknak' hívjuk. Ez az, ahogy mi gondolkodunk, amikor a stúdióba megyünk, becsukjuk az ajtót és csináljuk a zenei munkánkat".
"Ténylegesen ez inkább egy munka 5-től 3-ig mint 9-től 5-ig. Napközben más dolgok vannak, munkák cégekkel vagy technikai dolgok. Utána, délután 5 vagy 6 körül bemegyünk a Kling Klang stúdióinkba, néha előbb attól függően, hogy mi a munka, és éjszakáig dolgozunk."
Az utcán könnyedén keverhetnéd össze őket irodai dolgozókkal, mégis Kraftwerk az az együttes, aki megváltoztatta a világot. Az 1970-es években az új szintetizáló technológiával babráltak, mérnököket megbízva az ő szükségleteiknek megfelelő felszerelések építésével, dallamokat és lírai szövegeket fektetve egyszerű, mégis erőteljesen ritmikus és melodikus epikákba.
A Kraftwerk leginkább Németországban maradt az elektronikus felszerelés súlya és törékenysége által okozott nehézségek miatt, de a zene beutazta Európát és az Egyesült Államokat, biztosítva az alapokat a rap, a hip-hop, a 80-as évek synth-pop és a 90-es évek tánczenei műfajához egész végig.
"Mivel Németország ipari részén voltunk, volt egy koncepciónk, amit ipari népzenének hívunk", mondja Hütter. "Ez nekünk egy kicsit kívül volt a show üzleti világon. Németország nagyon jó volt, mert nekünk nem volt (sok) kortárs zene a 60-as években, szóval lehetséges volt valami újat készíteni." A kreativitás nem jött olcsón. Hütter emlékszik, hogy az első billentyűzete, egy MiniMoog, annyiba került, mint az ő Volkswagen Beetle autója - ami véletlenül látszik is az Autobahn jelenlegi videokép anyagában.
A zenei úttörés folytatódik, az együttes teszteli az élen járó Steinberg cég élőzenei szoftverét.
"A dolgok a mi szövegkörnyezetünkben vannak feltalálva, kiagyalva és olyan mérnökök által megépítve, akik velünk dolgoznak", Mondja Hütter. "Mindig együttműködünk művészekkel, kamerásokkal, grafikusokkal. A Steinberg embereinek olyanok vagyunk, mint a pilóták."
Teszt pilóták, robotok, és mégis zenei kívülállóknak tűnnek. A 70-es évekbeli ádáz albumkészítés után évek telnek el napjainkban Kraftwerk lemezkiadásai között.
Habár, ahogy végeztek a 'Big Day Out'-al, Hütter és társai az első repülőgéppel elszállnak Németországba, hogy visszatérjenek a Kling Klang sudióba, és elkészítsék az új albumot.
Mikor kerül kiadásra? Hütter nem tudja megmondani, és multinacionális lemezkiadó vállalatának sürgetése nem valószínű, hogy zavarná őt. "Akkor fog kijönni, amikor elkészül", mosolyog.

eredeti: http://www.theage.com.au

fordította Judith