Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
'Take me to your leader'
The Age - 2003. január 29.
Kraftwerk, a Német zenekar, aki a világot a minimalista elektronikus ütemek felé fordította, visszajött. John Mangan jelenti.
Álmodnak a robotok? Hogyha igen, akkor ebben a pillanatban négy robot
álmodozik a télies Párizs egyik múzeumában a színpadon való feszítésről
forró nyári napokon a rock'n'roll cirkusz, a 'Big Day Out' fesztivál részeként.
A feszítés talán nem a legmegfelelőbb szó Kraftwerk esetében. Míg a
nagyhatású Német elektronikai négyes színpadi show-jában általában
résztvevő robotok egy zenei és mechanikai bemutatón játszanak a párizsi
'Cite de la Musiqe'-ban, Ralf Hutter és három hús-vér Kraftwerk társa
Ausztráliában olyanokkal utazgatnak, mint P.J. Harvey, Queens of the
Stone Age és a Foo Fighters.
Bár 'Big Day Out'-os cimboráik, lehet, kedvelik a rock kicsapongásokat,
Kraftwek stílusa inkább visszafogott.
A csapatnak, aki a világot a minimális, ellenállhatatlanul ritmikus
elektronikus ütemek felé fordította a 70-es évek közepén olyan
dalokkal, mint az Autobahn és a Trans-Europe Express, még mindig
ugyanolyan a színpadi felállása, mint amit az Ausztráliai turnén
1981-ben bemutattak - négy férfi rendezetten öltözve és fésülve áll
hatásosan mozdulatlanul négy billentyűzet mögött, szemek a billentyűzetre
szegezve, feledtető a képhez képest, amit a hatalmas képernyőre vetítenek
mögöttük. Ez nem megjátszott, nem színházias, nem hivalkodó, és
biztosan nem rock'n'roll, ahogy mi tudjuk is. Pont, ahogyan Ralf Hütter
szereti.
Az alapító tag és 'vokalista' a színfalak mögött percekkel a
Kraftwerk 75 perces fellépése után a 'Big Day Out'-os 'Boiler Room'
helyszinén, a rendezettség és a szervezettség mintaképe.
Igen, mondja, a történet, amit hallottunk Kraftwerkről aki mint együttes
munkahelyként kezeli a zenét, és hétfőtől péntekig 9-től 5-ig
dolgozik a stúdióban, igaz "Külső nézőpontból éljük azt,
amit te zenei világnak, vagy show üzleti világnak hívnál",
mondja. "Saját magunkat 'zenei dolgozóknak' hívjuk. Ez az, ahogy
mi gondolkodunk, amikor a stúdióba megyünk, becsukjuk az ajtót és
csináljuk a zenei munkánkat".
"Ténylegesen ez inkább egy munka 5-től 3-ig mint 9-től 5-ig. Napközben
más dolgok vannak, munkák cégekkel vagy technikai dolgok. Utána, délután
5 vagy 6 körül bemegyünk a Kling Klang stúdióinkba, néha előbb attól
függően, hogy mi a munka, és éjszakáig dolgozunk."
Az utcán könnyedén keverhetnéd össze őket irodai dolgozókkal, mégis
Kraftwerk az az együttes, aki megváltoztatta a világot. Az 1970-es években
az új szintetizáló technológiával babráltak, mérnököket megbízva
az ő szükségleteiknek megfelelő felszerelések építésével,
dallamokat és lírai szövegeket fektetve egyszerű, mégis erőteljesen
ritmikus és melodikus epikákba.
A Kraftwerk leginkább Németországban maradt az elektronikus felszerelés
súlya és törékenysége által okozott nehézségek miatt, de a zene
beutazta Európát és az Egyesült Államokat, biztosítva az alapokat a
rap, a hip-hop, a 80-as évek synth-pop és a 90-es évek tánczenei műfajához
egész végig.
"Mivel Németország ipari részén voltunk, volt egy koncepciónk,
amit ipari népzenének hívunk", mondja Hütter. "Ez nekünk
egy kicsit kívül volt a show üzleti világon. Németország nagyon jó
volt, mert nekünk nem volt (sok) kortárs zene a 60-as években, szóval
lehetséges volt valami újat készíteni." A kreativitás nem jött
olcsón. Hütter emlékszik, hogy az első billentyűzete, egy MiniMoog,
annyiba került, mint az ő Volkswagen Beetle autója - ami véletlenül látszik
is az Autobahn jelenlegi videokép anyagában.
A zenei úttörés folytatódik, az együttes teszteli az élen járó
Steinberg cég élőzenei szoftverét.
"A dolgok a mi szövegkörnyezetünkben vannak feltalálva, kiagyalva
és olyan mérnökök által megépítve, akik velünk dolgoznak",
Mondja Hütter. "Mindig együttműködünk művészekkel, kamerásokkal,
grafikusokkal. A Steinberg embereinek olyanok vagyunk, mint a pilóták."
Teszt pilóták, robotok, és mégis zenei kívülállóknak tűnnek. A
70-es évekbeli ádáz albumkészítés után évek telnek el napjainkban
Kraftwerk lemezkiadásai között.
Habár, ahogy végeztek a 'Big Day Out'-al, Hütter és társai az első
repülőgéppel elszállnak Németországba, hogy visszatérjenek a Kling
Klang sudióba, és elkészítsék az új albumot.
Mikor kerül kiadásra? Hütter nem tudja megmondani, és multinacionális
lemezkiadó vállalatának sürgetése nem valószínű, hogy zavarná őt.
"Akkor fog kijönni, amikor elkészül", mosolyog.
eredeti: http://www.theage.com.au
fordította Judith