Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
'Take me to your leader'
The Age - 2003. január 29.
Kraftwerk, a Német zenekar, aki a világot a minimalista elektronikus ütemek felé fordította, visszajött. John Mangan jelenti.
Álmodnak a robotok? Hogyha igen, akkor ebben a pillanatban négy robot
      álmodozik a télies Párizs egyik múzeumában a színpadon való feszítésről
      forró nyári napokon a rock'n'roll cirkusz, a 'Big Day Out' fesztivál részeként.
      A feszítés talán nem a legmegfelelőbb szó Kraftwerk esetében. Míg a
      nagyhatású Német elektronikai négyes színpadi show-jában általában
      résztvevő robotok egy zenei és mechanikai bemutatón játszanak a párizsi
      'Cite de la Musiqe'-ban, Ralf Hutter és három hús-vér Kraftwerk társa
      Ausztráliában olyanokkal utazgatnak, mint P.J. Harvey, Queens of the
      Stone Age és a Foo Fighters.
      Bár 'Big Day Out'-os cimboráik, lehet, kedvelik a rock kicsapongásokat,
      Kraftwek stílusa inkább visszafogott.
      A csapatnak, aki a világot a minimális, ellenállhatatlanul ritmikus
      elektronikus ütemek felé fordította a 70-es évek közepén olyan
      dalokkal, mint az Autobahn és a Trans-Europe Express, még mindig
      ugyanolyan a színpadi felállása, mint amit az Ausztráliai turnén
      1981-ben bemutattak - négy férfi rendezetten öltözve és fésülve áll
      hatásosan mozdulatlanul négy billentyűzet mögött, szemek a billentyűzetre
      szegezve, feledtető a képhez képest, amit a hatalmas képernyőre vetítenek
      mögöttük. Ez nem megjátszott, nem színházias, nem hivalkodó, és
      biztosan nem rock'n'roll, ahogy mi tudjuk is. Pont, ahogyan Ralf Hütter
      szereti.
      Az alapító tag és 'vokalista' a színfalak mögött percekkel a
      Kraftwerk 75 perces fellépése után a 'Big Day Out'-os 'Boiler Room'
      helyszinén, a rendezettség és a szervezettség mintaképe.
      Igen, mondja, a történet, amit hallottunk Kraftwerkről aki mint együttes
      munkahelyként kezeli a zenét, és hétfőtől péntekig 9-től 5-ig
      dolgozik a stúdióban, igaz "Külső nézőpontból éljük azt,
      amit te zenei világnak, vagy show üzleti világnak hívnál",
      mondja. "Saját magunkat 'zenei dolgozóknak' hívjuk. Ez az, ahogy
      mi gondolkodunk, amikor a stúdióba megyünk, becsukjuk az ajtót és
      csináljuk a zenei munkánkat".
      "Ténylegesen ez inkább egy munka 5-től 3-ig mint 9-től 5-ig. Napközben
      más dolgok vannak, munkák cégekkel vagy technikai dolgok. Utána, délután
      5 vagy 6 körül bemegyünk a Kling Klang stúdióinkba, néha előbb attól
      függően, hogy mi a munka, és éjszakáig dolgozunk."
      Az utcán könnyedén keverhetnéd össze őket irodai dolgozókkal, mégis
      Kraftwerk az az együttes, aki megváltoztatta a világot. Az 1970-es években
      az új szintetizáló technológiával babráltak, mérnököket megbízva
      az ő szükségleteiknek megfelelő felszerelések építésével,
      dallamokat és lírai szövegeket fektetve egyszerű, mégis erőteljesen
      ritmikus és melodikus epikákba.
      A Kraftwerk leginkább Németországban maradt az elektronikus felszerelés
      súlya és törékenysége által okozott nehézségek miatt, de a zene
      beutazta Európát és az Egyesült Államokat, biztosítva az alapokat a
      rap, a hip-hop, a 80-as évek synth-pop és a 90-es évek tánczenei műfajához
      egész végig.
      "Mivel Németország ipari részén voltunk, volt egy koncepciónk,
      amit ipari népzenének hívunk", mondja Hütter. "Ez nekünk
      egy kicsit kívül volt a show üzleti világon. Németország nagyon jó
      volt, mert nekünk nem volt (sok) kortárs zene a 60-as években, szóval
      lehetséges volt valami újat készíteni." A kreativitás nem jött
      olcsón. Hütter emlékszik, hogy az első billentyűzete, egy MiniMoog,
      annyiba került, mint az ő Volkswagen Beetle autója - ami véletlenül látszik
      is az Autobahn jelenlegi videokép anyagában.
      A zenei úttörés folytatódik, az együttes teszteli az élen járó
      Steinberg cég élőzenei szoftverét.
      "A dolgok a mi szövegkörnyezetünkben vannak feltalálva, kiagyalva
      és olyan mérnökök által megépítve, akik velünk dolgoznak",
      Mondja Hütter. "Mindig együttműködünk művészekkel, kamerásokkal,
      grafikusokkal. A Steinberg embereinek olyanok vagyunk, mint a pilóták."
      Teszt pilóták, robotok, és mégis zenei kívülállóknak tűnnek. A
      70-es évekbeli ádáz albumkészítés után évek telnek el napjainkban
      Kraftwerk lemezkiadásai között.
      Habár, ahogy végeztek a 'Big Day Out'-al, Hütter és társai az első
      repülőgéppel elszállnak Németországba, hogy visszatérjenek a Kling
      Klang sudióba, és elkészítsék az új albumot.
      Mikor kerül kiadásra? Hütter nem tudja megmondani, és multinacionális
      lemezkiadó vállalatának sürgetése nem valószínű, hogy zavarná őt.
      "Akkor fog kijönni, amikor elkészül", mosolyog.
eredeti: http://www.theage.com.au
fordította Judith