Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
Robot az embereknek
Kraftwerk, Academy, Glasgow
      2004. március 21.
      / Simon Price /
Talán meg kéne köszönnünk Adolf Hitlernek a Kraftwerket. Van egy elmélet, amely a következőképpen hangzik. A háború utáni Nyugat-Németországban a fiatal emberek számára a nosztalgia nem lehetőség volt. A visszatekintés nem tudatos. A közelmúlt horrorja tabula rasa-t kényszerített ki az ízlésben, és ahogy a ragyogó modern építmények, melyek a RAF által elhamvasztott Drezda és Düsseldorf (a Kraftwerk szülőföldje) hamvaiból emelkedtek ki, Németország fizikai újjáépítése voltak, úgy a Kraftwerk előretörő futurizmusa annak művészeti újjáépítése volt. Így az 1970-es évek elején, amikor Amerika Lynyrd Skynyrd-ban dagonyázott, és Anglia a the Faces-ben, Németország a Kraftwerket adta a világnak, mint a Marshall-terv egyfajta kulturális kiegyenlítőjét, megmutatva a világnak a modernség teljesen új módját.
Valójában olyan modern, hogy a világ - meglehetősen kínos módon - még mindig nem érte utol (hacsak az elektronikus zörgés Xerox géppel való másolását nem tekintjük "utolérés"-nek). A Kraftwerk - vagy Patchwerk, ahogy taxisofőröm hívja őket - vitathatóan minden idők legbefolyásosabb zenekara, és kétségtelenül közvetlenül ők ültették el a house zene és az elektronikus dance minden más formájának magjait (egy kapcsolat, melyet a house-os "Pocket Calculator" és a "Vitamin" közben megjelenő hulló pirulák hangsúlyoznak).
Anglia várja öt év óta első Kraftwek show-ját, és 10 év óta első 
      Kraftwerk turnéját. A ma esti show, ahogy kiszivárgott, majdnem meg sem 
      történt. Egy helyi "ned" (glasgowi kifejezés a semmirekellőre) betört 
      délután az Akadémiára, és ellopott egy bőröndöt, amelyben némi pénz, pár 
      gatya és a Kraftwerk hard drive-ja volt. A szervező, aki azt hitte, tudja, 
      ki volt a bűnös, elkapta, és hősiesen ráült, míg a rendőrség megérkezett.
      Elvégre a Kraftwerk felszerelésétől megfosztva egy rossz színpadi komédia 
      témája lehetne. És bonyolult elmagyarázni, pontosan miért is teljesen 
      szenzációs látni négy középkorú férfit öltönyben, akik úgy néznek ki, mint 
      valami jóindulatú természettudomány-tanárok (ami végülis sok szempontból 
      igaz), és keveset csinálnak azon kívül, hogy nyársat nyelve állnak 
      számítógépek mögött.
      Tényleg, miért vagyunk itt? Egy dolog miatt, míg a Kraftwerken magán talán 
      nem sok néznivaló van - fekete öltöny, piros ing, fekete nyakkendő, szürke 
      haj vagy egyáltalán semmi haj - a háttérben vetített grafika pompás, 
      kiegészítő magyarázat a zenéhez.
Az első szavak a vásznon "MENSCH" és "MASCHINE", és ez az átmenet az 
      emberi és a hi-tech között, a "félig emberi létforma"-ként létezés 
      állapota, mindig lenyűgözte a Kraftwerket. Talán ezért a "Tour De France" 
      az alapvető daluk: a kerékpáros állóképesség próbája a hús és az acél 
      közötti együttműködésről szól.
      A klasszikus filmanyag néhány része, mondhatjuk, különös, 1940-es évek 
      (talán éppen Riefenstahl), és az "Autobahn" alatt a Volkswagent 
      bálványozzák. De a Kraftwerket náci szimpátiával vádolni (ami néha 
      megtörténik) annyi, mint nem érteni a lényeget, és elfelejteni, hogy a 
      zenekar döntése, hogy az angol nyelvet gyakrabban használják, mint 
      anyanyelvüket, bizonyára szimbolikus különválasztása saját maguknak és 
      nemzetük múltjának.
      Kollektív "Jaj Istenem!" hallható, amikor Florian Schneider kikapcsolja 
      vocoderét, és tényleg énekel (igen, a "The Model"-t játsszák), mintha 
      szinte meglepne minket, hogy emlékeztetnek rá, élő, lélegző halandók 
      vannak e hangok mögött. De kétségtelen precizitása, embertelensége és 
      hidegsége ellenére ez olyan zene, amely felhevíti a képzeletet.
      És nem idegenkednek egy kis showbiznisztől, a maguk száraz módján: a kínzó 
      lassú akkordok, melyek bevezetik a "Tour De France"-ot, az akadozó motor 
      köhögése, amely az "Autobahn"-t beharangozza, a politikai bejelentés a 
      "Radioactivity" előtt ("Sellafield 2 ugyanannyi radioaktivitást fog 
      kibocsátani, mint Csernobil minden négy és fél évben"), a híres cyborg 
      torzók, melyek a quartetet a második ráadás ("The Robots") alatt 
      helyettesítik, és a Tron öltönyök, melyeket a harmadik alatt viselnek. Nem 
      nélkülözik a humort sem, úgy-ahogy: "Állomásról állomásra/ Vissza 
      Düsseldorf City-be/ Találkozni Iggy Pop-pal és David Bowie-val..." 
      Bizonyos értelemben, minden megjelenésük ellenére, a Kraftwerk lényegében 
      rock'n'roll zenekar. És "viszonzatlan futurizmus"-uk inkább szívbe 
      markoló, mert az utópia, melyet elképzeltek (és még mindig képzelnek), a 
      Szép Új Világ, mellyel szemben olyan türelmetlenek voltak (még ha 
      udvariasan is), olyan világnak bizonyult, melyben középkori emberek a 
      spanyol csúcsforgalmat bombázzák, és a vezetők nem éreznek szégyent vagy 
      becsületet a lemondásra, ha hazudtak a közösségnek.
Nem tudom, hogyan jutunk oda, ahova a Kraftwerk szeretné, ha mennénk, de velük akarok menni.
eredeti: http://enjoyment.independent.co.uk
fordította [PJ] Júlia