Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
Emberi legendák robot lelke
A Kraftwerk képek nélkülözhetetlenek a nyugvó előadáson.
      The Gazette (Montreal)
      2004. április 25.
      / Jordan Zivitz /
      A koncepciót tekintve a Kraftwerk nem választhatott volna a 
      Man-Machine-nél jobb kezdést tegnap esti teltházas Metropolis-beli 
      show-jára.
      Az úttörő német zenekar bármely más zenekarnál többet tett a gépzene 
      ügyének előmozdítására, akkor is, ha tegnap este úgy tűnt, mindössze egy 
      emberi szívet osztanak meg Ralf Hütter és Florian Schneider alapító tagok, 
      és két másik jelenlegi újoncuk.
      Általában egy ennyire karizmanélküli előadás pánikot okozna a 
      pénzvisszafizető pénztárnál, de senki nem úgy jött, hogy azt várta a 
      Kraftwerktől, hogy megrengetik a házat. Egy olyan ritka alkalomért jöttek, 
      hogy életnagyságban láthassák a zenei forradalmárokat. Montreal a 
      mindössze öt Észak-amerikai város egyike a zenekar turnéjában, melyen a 
      közel két évtized utáni első új albumot (a tavalyi Tour de France 
      Soundtracks-t) mutatják be.
      Minden elismerésük ellenére a Kraftwerk biztosan tudja, hogy mechanikus 
      hangképek nem elegek egy élő előadáshoz, ha gyökeret eresztenek laptopjaik 
      mögött. A háttér vetítései és a mesteri világítás létfontosságú volt a 
      show sikeréhez, és sokkal inkább audiovizuális előadássá tette azt, mint 
      koncertté. Filmklipek váltakoztak az elvont művészet és szó szerinti 
      értelmezés között (kerékpárosok a Tour de France-on, gyógyszerkapszulák a 
      Vitamin-nál).
      Különc biztosítási ügynökök módjára fekete öltönybe és piros ingbe 
      öltözve, és egy sorba felsorakozva, a Kraftwerkesek a vetítésekkel 
      tökéletes harmóniában játszottak, és szinte alig váltottak egy pillantást 
      is egymással. Az előadás első részében a Tour de France anyag dominált, 
      utána a legendás Autobahn következett - drasztikusan megvágva eredeti 20 
      percnél hosszabb idejéről - és a The Model és Neon Lights egyértelmű popja 
      visszaforgatta pár évtizeddel az időgépet.
      Voltak már dinamikusabb koncertek. Hát, leszámítva a vetítést, voltak 
      dinamikusabb számítógépmérnökök is. De annyira nyugvóan, amennyire a 
      Kraftwerk az volt, a zenekar sokszor figyelmen kívül hagyott kényszeredett 
      szellemességet mutatott. Ott volt például az Autobahn indításánál a köhögő 
      motor, ahol a stúdióverzió simán életre kelt. És bár a határidő egy órát 
      ígért a show-ra, ha minden úgy megy, mint az előző turnéidőpontokon - ami 
      eddig így volt - a ráadásban szerepelni fognak mechanikus hasonmásaik, a 
      The Robots-ban helyettesítve a zenekart.
      Senki nem tehet ennyire pimasz dolgot nagyon is emberi humorérzék nélkül.
eredeti: http://www.canada.com/montreal/montrealgazette
fordította [PJ] Júlia