Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
Az elektropop stréberei az embert és gépet előadássá egyesítik
      The Seattle Times
      2004. április 28.
      Koncertkritika
      / Rachel Devitt /
Ipari. Mechanikus. Fémes. "Robopop". Minimalista. Videójáték-szerűen pittyegő. OK, ezek mind nincsenek a rendszerünkben, beszéljünk arról, ami a Kraftwerk valójában: hatalmas stréberek. És hétfő esti előadásuk után ezt a lehető leghízelgőbben gondolom. A majdnem teltházas tömeg a Paramount-ban még a fények kialvása előtt elkezdte a Kraftwerk legendás intelligenciájának helyeslését tombolni és ujjongani. Éljenzésük lázas tetőpontra emelkedett, amikor egy böfögő basszus vocoder elkezdte a zenekar nevét üvölteni, és a függöny szétnyílt, hogy látni engedjen négy szikár, középkorú embert hajszálcsíkos fekete öltönyben, akik higgadtan egyensúlyoznak különböző hang-gépeik előtt.
      Az előadás a "The Man-Machine"-nel kezdődött, elektronikus motívumok és 
      computerizált koppanások gyűjteményével, amely úgy szólt, mint a hang, 
      melyet nagyapánk ad, amikor végighúzza hüvelykujját és arcát a 
      szintetizátoron. A darab egy címadódal a Kraftwerk 1978-as példaértékű 
      albumáról, egy híresen nem emberi mű, melyet szinte teljesen 
      elektronikusan alkottak meg, és amely örökre elmossa a határt az emberek 
      és a technika között. Más szavakkal: igen, ők emberek, és igen, gépek is - 
      és ha ezt a szövegből vagy a zenéből nem értettük meg, megerősítette egy 
      óriási képernyő, melyen az "ember" és "gép" szavak villogtak németül és 
      angolul.
      Világos, a Kraftwerknek megvan a trükkje, hogy megállapítsa - és újra és 
      újra megállapítsa - a nyilvánvalót.
      A "Radioactivity", egy darab, mely a radioaktivitásról (mi másról?) szól, 
      morze kódszerű felhangokat párosít nukleáris gócpontok (Csernobil, 
      Harrisburg, stb.) baljósan túlhangsúlyozott neveivel. És a stílusteremtő 
      sláger, az "Autobahn" (találjuk ki, miről szól) egy elektronikus motor 
      felpörgésével kezdődik, némi idéző szövegre ("wir fahr'n fahr'n fahr'n 
      auf der Autobahn" - utazunk, utazunk, utazunk az autópályán) helyezve, 
      mindezt utak, autók és vezetés képeivel kiegészítve.
      Ez a hajlam arra, hogy agyonüsse a hallgatót egy dal elképzelésével, a 
      Kraftwerk briliáns vonzerejének lényege, a tiszta, német szakmabeli tudás 
      műremeke. A hétfő esti válogatás legutóbbi albumukról, a "Tour de France 
      Soundtracks"-ről (igen, a kerékpározásról szól), természetesen 
      tematikailag előrelátható volt: egy kerékpáros légzésének jól időzített 
      be- és kilégzése, a lánc ritmikus darálása, és kerékpárversenyek 
      képanyaga. De ezek a darabok, a klasszikus Kraftwerkkel és az elektronikus 
      zene általuk ihletett generációjával tele, a zenekar mai fontosságáról is 
      beszélnek. Hagyjuk meg a stréberek társaságának, hogy bosszantsa a világot 
      örvénylő, csillámló elektropoppal.
eredeti: http://seattletimes.nwsource.com
fordította [PJ] Júlia