Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
Üdvözlet a gépnek
A Kraftwerk megmutatja az elektropop figuráknak, hogyan kell ezt csinálni.
      Toronto Sun - Kraftwerk
      Ricoh Csarnok, Toronto
      2004. április 24.
      / Mary Dickie /
TORONTO - Harminc évvel ezelőtt a Kraftwerk elkezdte tanítani a világot, hogyan kell elektronikus popzenét készíteni. Azóta gyakorlatilag minden zenész, aki szintetizátort, lemezjátszót, vocodert, dobgépet, billentyűzetet vagy számítógépet használ, legalább egy "köszönöm"-mel tartozik nekik. Most az útmutató, szellemes és brilliáns német quartet visszatér, hogy megtanítsa mindenkinek, hogyan kell előadni egy show-t.
      Hála az égnek! Az élő elektronikus zenével az a legnagyobb probléma, hogy 
      szinte semmi nem annyira unalmas, mint nézni egy fazont a színpadon, aki 
      egy laptopot bámul, bár nagyon kevés elektronikus zenész törődik ezzel. Ám 
      a Kraftwerk zsenik elfújják ezt a képet, ahogy előbukkannak a függöny 
      mögül a The Man Machine dallamára.
      Először is négy pasas állt a színpadon, azonos fekete öltönybe és piros 
      ingbe öltözve, és négy, precízen sorba állított egyforma laptopot bámulva. 
      Jobbára kopasz fejük drámaian megvilágítva, hogy elüssön a hátuk mögött 
      lévő vászon élénk színű vetítésétől.
      Ahogy nagylelkűen szinte összes slágerüket eljátszották a hálás 
      közönségnek - a jellemző rezzenetlen ürességgel és azon kívül kevés 
      mozgással, hogy a lábukkal furcsán ütik a ritmust - a vetítések változnak. 
      Néha intenzív színű tömbök, vagy csak a négy, helyén álló ember-gép 
      árnyéka. Néha rezgő hullámok vagy szellemesen animált grafikák hipnotizáló 
      képe, mint a Pocket Calculator-nál és a Computer World-nél.
      Más hátterek szó szerint a dalok témáját fejezik ki, mint a híres 
      kerékpárverseny klasszikus filmanyaga, amely az 1983-as Tour De France 
      dalt, valamint annak tavalyi újraélesztését, a Tour De France 
      Soundtracks-t kíséri, vagy az ötvenes évek modelljeinek képei a The 
      Model-nél, autópályás filmanyag az Autobahn-nál, vonatok a Trans Europe 
      Express-nél és pompásan hulló kapszulák a Vitaminnál. De akár retrók, akár 
      futurisztikusak, gyakran szellemesek, és mindig kápráztatóak.
      Amikor a függöny szétnyílt a ráadáshoz, négy robot volt a zenekartagok 
      helyére állítva, melyeket fém lábak tartottak, zavarbaejtően élethű 
      fejekkel, és fel-lemozgó karokkal. Természetesen a The Robots volt az, a 
      zenekar egyik legtartósabb dala.
      De ez még nem minden - a következő ráadásnál őrült ruhákban jelentek meg, 
      keresztül-kasul világító zöld csíkokkal, melyek kápráztatóan játszottak a 
      mögöttük lévő képernyő hullámzó zöld csíkjaival. Az Elektro Kardiogram és 
      legújabb daluk, az Aero Dynamik után a zenekar egyenként elhagyta a 
      színpadot, miközben az utolsó szám, a találóan elnevezett Music Non Stop 
      elhalkult. Illő befejezése volt a látványos show-nak.
eredeti: http://www.canoe.ca; http://www.torontosun.com
fordította [PJ] Júlia