Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2005-ben »
KRAFTWERK - Minimum Maximum
EMI - 560 608 2 - 2005. június
      Kraftwerk, hol lennénk nélkülük? A Minimum-Maximum az elektro-keresztapák 
      első hivatalos élő albuma. Olyan számokkal, melyeket jelenlegi 
      világturnéjukból vettek - most gyakorlatilag két éve úton vannak, ez a 
      dupla album 22 számot mutat be, melyeket a lengyelországi, moszkvai, 
      magyarországi, japán és amerikai fellépéseken felvett koncertekből 
      válogattak.
Ha valaki elég szerencsés volt, hogy tanúja legyen egy Kraftwerk shownak az elmúlt két év folyamán, nem lehet, hogy nem volt rá nagy hatással a hang és kép tökéletes keveréke, amely dalaik teljesen futurisztikus, páratlan gyűjteményét kísérte.
Érdekes módon, olyan a Kraftwerk ősi digitális ragyogása, hogy ha nem lennének a tömeg izgatottságának időnkénti kitörései, szinte stúdióalbum is lehetne. Csak a visszhang leghalványabb nyoma hallható a különböző élő előadótermekből, így ez egy nagyszerű keverőpult mix.
Az én szememben kevés kétség fér hozzá, hogy a Minimum-Maximum a Kraftwerk legjobb munkája a The Mix óta, és az albumot kísérő turnétól eltérő módon a Minimum-Maximum az anyag sokkal gazdagabb variációját tartalmazza; itt nincsenek 25 perces interpretációk a Pocket Calculatorból!
A közvélemény úgy tűnik, úgy tartja, hogy a Kraftwerk utolsó stúdióalbuma, a Tour De France Soundtracks, kissé csalódás volt. Miután 15 évet vártak egy új stúdióalbumra, a Kraftwerk egy ismétlődő, visszaöklendezett hangzással tér vissza, amely erőtlenül vánszorog 1983-as régi Tour De France témájuk után. Mindamellett míg a Minimum-Maximum nem várhatja, hogy bármi más legyen, mint retroalbum, világos, hogy Ralf Hütter & Florian Schneider eredeti tagok keményen dolgoztak a Kraftwerk hangzás frissítésén, újrakeverve, és néha újra-újrakeverve a klasszikus számok elemeit, melyek utoljára a The Mix-en jelentek meg 1991-ben, és nem kevés másikat is. Ezért nem csak szinte az összes Kraftwerk klasszikus terjed végig ezen a duplalemezen, beleértve a The Man-Machine, Neon Lights, Autobahn, The Model, Radioactivity, Numbers, Home Computer, Pocket Calculator és a The Robots, hanem mindegyik játékosan fel is van frissítve új energiával.
Ámbár a Minimum-Maximum kicsit lassan indul, a cammogó Man Machine adja 
      meg a hangot, de hamar egyes sebességbe kapcsol a Planet Of Visions 
      számmal, melyet mi Expo 2000-ként ismerünk. Ezt erősen felfrissítették a 
      meglehetősen savanyú eredetiből, és a kötelező bemutatkozás után kirobban 
      az erősen stilizált Kraftwerk elegancia tipikusan lüktető darabjává. 
      Következik az album kevésbé hatásos része, a Tour De France 
      Soundtracks-ből kiemelt számok hosszadalmas csoportjával - egy húszperces 
      kísérlet, amely ásításra gerjesztene, ha nem a Kraftwerk élő showjának 
      vizuális elemeihez készült volna; így ezen a CD-n meglehetősen unalmas 
      hallgatni.
      Viszont innen egyre feljebb és feljebb halad, ahogy a Kraftwerk 
      megerőltetés nélküli ragyogással végigdübörög eddigi munkásságán. Itt ki 
      kell emelnünk a teljesen kiöregedett Neon Lights-ot, melyet kedvesen 
      feljavítottak, mégsem vesztett semmit szikrázó űrkorszakbeli lényegéből, 
      míg a Radioactivity igazi robbanás, elektronikus díszítmények és ritmusok 
      totálisan pulzáló ragyogásában végződve. Közben a Trans Europe Express 
      egyszerűen egy Kraftwerk klasszikus kísértet, különösen amikor a Metal On 
      Metal dübörgő ipari ritmusaiban visszatér.
      Azonban az én személyes kedvenc számom ezen a live albumon a pompás 
      Numbers. A Kraftwerknek mindig volt egy nagyon figyelmen kívül hagyott 
      ironikus elem a zenéjében, de ez szemérmetlen pszichózis - és teljesen 
      művészi; senki de senki nem készít olyan dögös elektronikus zenét, mint 
      ez. Másutt a Home Computer egészen megközelíti a Numberst abszolút 
      arcátlanság tekintetében, míg a Pocket Calculatorban a Kraftwerk olyan 
      szemérmetlen vidámságot mutat, hogy gurulni fogunk a nevetéstől - az album 
      itt már teljes gőzzel megy. De még mindig jön több a The Robots-szal, a 
      Kraftwerk 1986-os klasszikus száma, a Music Non Stop záró ragyogásával, és 
      még egész sok mással.
A Minimum-Maximummal a Kraftwerk a legszórakoztatóbb történelemórát tartja; a Kraftwerk nem csak az egész elektronikus zene uralkodó, jövőbemutató istenei, de 2005-ben - örömmel fogjuk észrevenni - még mindig királyok.
eredeti: http://www.barcodezine.com
fordította [PJ] Júlia