Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2005-ben »
KRAFTWERK - Minimum Maximum
EMI - 560 608 2 - 2005. június
Kraftwerk, hol lennénk nélkülük? A Minimum-Maximum az elektro-keresztapák
első hivatalos élő albuma. Olyan számokkal, melyeket jelenlegi
világturnéjukból vettek - most gyakorlatilag két éve úton vannak, ez a
dupla album 22 számot mutat be, melyeket a lengyelországi, moszkvai,
magyarországi, japán és amerikai fellépéseken felvett koncertekből
válogattak.
Ha valaki elég szerencsés volt, hogy tanúja legyen egy Kraftwerk shownak az elmúlt két év folyamán, nem lehet, hogy nem volt rá nagy hatással a hang és kép tökéletes keveréke, amely dalaik teljesen futurisztikus, páratlan gyűjteményét kísérte.
Érdekes módon, olyan a Kraftwerk ősi digitális ragyogása, hogy ha nem lennének a tömeg izgatottságának időnkénti kitörései, szinte stúdióalbum is lehetne. Csak a visszhang leghalványabb nyoma hallható a különböző élő előadótermekből, így ez egy nagyszerű keverőpult mix.
Az én szememben kevés kétség fér hozzá, hogy a Minimum-Maximum a Kraftwerk legjobb munkája a The Mix óta, és az albumot kísérő turnétól eltérő módon a Minimum-Maximum az anyag sokkal gazdagabb variációját tartalmazza; itt nincsenek 25 perces interpretációk a Pocket Calculatorból!
A közvélemény úgy tűnik, úgy tartja, hogy a Kraftwerk utolsó stúdióalbuma, a Tour De France Soundtracks, kissé csalódás volt. Miután 15 évet vártak egy új stúdióalbumra, a Kraftwerk egy ismétlődő, visszaöklendezett hangzással tér vissza, amely erőtlenül vánszorog 1983-as régi Tour De France témájuk után. Mindamellett míg a Minimum-Maximum nem várhatja, hogy bármi más legyen, mint retroalbum, világos, hogy Ralf Hütter & Florian Schneider eredeti tagok keményen dolgoztak a Kraftwerk hangzás frissítésén, újrakeverve, és néha újra-újrakeverve a klasszikus számok elemeit, melyek utoljára a The Mix-en jelentek meg 1991-ben, és nem kevés másikat is. Ezért nem csak szinte az összes Kraftwerk klasszikus terjed végig ezen a duplalemezen, beleértve a The Man-Machine, Neon Lights, Autobahn, The Model, Radioactivity, Numbers, Home Computer, Pocket Calculator és a The Robots, hanem mindegyik játékosan fel is van frissítve új energiával.
Ámbár a Minimum-Maximum kicsit lassan indul, a cammogó Man Machine adja
meg a hangot, de hamar egyes sebességbe kapcsol a Planet Of Visions
számmal, melyet mi Expo 2000-ként ismerünk. Ezt erősen felfrissítették a
meglehetősen savanyú eredetiből, és a kötelező bemutatkozás után kirobban
az erősen stilizált Kraftwerk elegancia tipikusan lüktető darabjává.
Következik az album kevésbé hatásos része, a Tour De France
Soundtracks-ből kiemelt számok hosszadalmas csoportjával - egy húszperces
kísérlet, amely ásításra gerjesztene, ha nem a Kraftwerk élő showjának
vizuális elemeihez készült volna; így ezen a CD-n meglehetősen unalmas
hallgatni.
Viszont innen egyre feljebb és feljebb halad, ahogy a Kraftwerk
megerőltetés nélküli ragyogással végigdübörög eddigi munkásságán. Itt ki
kell emelnünk a teljesen kiöregedett Neon Lights-ot, melyet kedvesen
feljavítottak, mégsem vesztett semmit szikrázó űrkorszakbeli lényegéből,
míg a Radioactivity igazi robbanás, elektronikus díszítmények és ritmusok
totálisan pulzáló ragyogásában végződve. Közben a Trans Europe Express
egyszerűen egy Kraftwerk klasszikus kísértet, különösen amikor a Metal On
Metal dübörgő ipari ritmusaiban visszatér.
Azonban az én személyes kedvenc számom ezen a live albumon a pompás
Numbers. A Kraftwerknek mindig volt egy nagyon figyelmen kívül hagyott
ironikus elem a zenéjében, de ez szemérmetlen pszichózis - és teljesen
művészi; senki de senki nem készít olyan dögös elektronikus zenét, mint
ez. Másutt a Home Computer egészen megközelíti a Numberst abszolút
arcátlanság tekintetében, míg a Pocket Calculatorban a Kraftwerk olyan
szemérmetlen vidámságot mutat, hogy gurulni fogunk a nevetéstől - az album
itt már teljes gőzzel megy. De még mindig jön több a The Robots-szal, a
Kraftwerk 1986-os klasszikus száma, a Music Non Stop záró ragyogásával, és
még egész sok mással.
A Minimum-Maximummal a Kraftwerk a legszórakoztatóbb történelemórát tartja; a Kraftwerk nem csak az egész elektronikus zene uralkodó, jövőbemutató istenei, de 2005-ben - örömmel fogjuk észrevenni - még mindig királyok.
eredeti: http://www.barcodezine.com
fordította [PJ] Júlia