Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2005-ben »
Az akkor volt, ez most van
Times Online
      2005. június 3.
30 év óta első újságinterjújukban a német zenei úttörők, a Kraftwerk, mindent (na jó, majdnem) elmondanak Stephen Daltonnak
A popzene történetében kevés zenekar annyira titokzatos, megfoghatatlan és őrjítően szeszélyes, mint a Kraftwerk. De kevés is marad annyira tartósan befolyásoló. 2005-ben, még két évtized minimális aktivitás után is, a technopop szürke halántékú keresztatyjainak dalait foglalja magában Coldplay és U2, és Franz Ferdinandtól Kylie Minogue-ig mindenki inspirációként idézi.
A Kraftwerk 70-es évekbeli virágkora után lassan visszavonult szinte minden médiamegjelenéstől, hosszú időre elszigetelve magát legendás Kling Klang stúdiójukban. Még a ritka interjúikban is a zenekar társalapítója és hivatalos szószólója, Ralf Hütter, visszatér a jól bepróbált gnóm kijelentésekhez, melyek szinte semmit nem árulnak el.
De ma, egy silány szállodában, Rennes francia városban, Hütter nyugodtnak tűnt. Egy elegáns, professzoros figura, ötvenes évei végén, sajátságos régi európai elegancia árad belőle. Az előző esti futurisztikus Sturm und Drang után, amikor a Kraftwerk a Transmusicales fesztivál főcímeként egy fagyos repülőgéphangárt hatalmas diszkóvá változtatott, a hatás olyan, mintha a függönyt félrehúzva egy nagyon is emberi Óz, a nagy varázslót találnánk, aki a karokat húzogatja.
De Hütter egyértelműen vidám hangulatban van, lelkes a legutóbbi Dél-amerikai és Kelet-európai előadások miatt. Még büszkébb, amikor arról beszél, hogy felkerékpározott a Mont Ventoux-ra, a Tour de France, egy maradandó Kraftwerk-szenvedély egyik legdurvább szakaszára. Kínosan udvarias a Talk-kal, a Kraftwerk Computer Love-jának az új Coldplay albumon megjelenő furcsa, félig feldolgozott verziójával kapcsolatban is. De általában nem elfogadott zenekari elfoglaltság mások zenéjét hallgatni.
"Nem igazán", mondja Hütter száraz mosollyal. "Rengeteg csendet hallgatunk, és koncentrálunk a zene készítésére. De természetesen ezen a turnén sok underground clubban jártunk. Érdekes a Dél-amerikai techno-vibrálás. De otthon be sem kapcsoltam a zenegépemet.
Hazájukon kívül, különösen Angliában, a Kraftwerket szélesen körben tipikusan, szinte paródiaszerűen németnek tartják. Előszeretetük az összeillő egyenruhák és a vezérkari elegancia iránt még olyan vádakhoz is vezetett, hogy a fasiszta ábrázolással kacérkodnak. "Ez a rossz tévéműsorok nézéséből ered," legyint Hütter. "Amikor a német focicsapat Franciaországba jön vagy ilyesmi, tankokról beszélnek. Ez nonszensz."
A Kraftwerk szemléletmódja valójában mindig kétségtelenül nemzetközi volt, többnyelvű szövegeket írva angolul, franciául, oroszul és még japánul is. Németországban születni, von vállat Hütter, egyszerűen "biológiai tény". De hangsúlyozza, az, hogy Düsseldorfban nőtt fel, egy kozmopolita városban, közel a holland és belga határhoz, sokkal inkább európaivá tette őt, mint németté. "Berlin messzebb van, mint Párizs. Azt is mondhatnánk akár, hogy a brit szektorból származunk. Határozottan nem a Frankfurt körüli amerikai szektorból vagy a Kelet-németországi orosz szektorból.
Hütter először a düsseldorfi konzervatórium improvizált zenei kurzusán találkozott zenei kollégájával, Florian Esleben-Schneiderrel, 1968-ban. Hosszú hajjal és bőrnadrágban, a diákduó olyan rekedt proto-punkokat hallgatott, mint az MC5 és Iggy Pop. Szélsőséges bohémokkal vegyültek, és elutasították klasszikus képzettségüket.
"Zongorás oktatásból jövünk, ahol a zene hangokkal le van írva, amelyeket le kell játszani," emlékszik Hütter. "Egy nap felébredsz, és azt mondod: 'Üres oldalakra van szükségem! Nem akarok olvasni, írni akarok!' Ez történt velünk is - megpróbáltunk mindent elfelejteni, amit addig tudtunk. Emlékszem nagy partykra, öt-hat óra, repertoár nélkül. Sok minden lehetséges volt."
Ahogy az improvizált rocktól az elektronikus minimalizmus felé fejlődtek, 
      Hütter és Schneider felvették a Ralf and Florian nevet, egy olyan fapofájú 
      anti-image-et, melyet részben a Gilbert and George művészeti előadás 
      ihletett. "Közel voltunk a düsseldorfi vizuális művészeti színtérhez," 
      mondja Hütter. "Ez is nagyon fontos a Kraftwerk számára. Szerintem zenénk 
      tulajdonképpen látható."
      1970-ben a duó megalapította saját stúdióját, a Kling Klang-ot, egy bérelt 
      raktárépületben, Düsseldorf belvárosában. "Anyahajó, laboratórium, 
      főhadiszállás, ahol a munkát összerakjuk" lett belőle. A Kraftwerk, 
      melynek jelentése "erőmű", a Kling Klang-ban született. Hütter megerősíti 
      a zenekarról szóló mondát, hogy a legendás stúdiónak nincsen nyilvános 
      bejárata, postaládája és telefonja. "Vannak bizonyos számok, ahol az 
      emberek kommunikálhatnak velünk, de amikor a stúdióban vagyunk, akkor csak 
      a munkáért vagyunk."
A klasszikus Kraftwerk-image - négy automata ücsörög közömbösen szögletes 
      zenegépek mögött - 1974-ből datálódik, amikor Wolfgang Flür és Karl Bartos 
      ütősök csatlakoztak. Következő évben az áttörő dal, az Autobahn, 
      valószínűtlen módon toplista-sztárokká tette a zenekart az óceán mindkét 
      oldalán.
      Az 1970-es évek vége bőven vörössel jelölte a Kraftwerket, mert 
      szupersztárok felett győztek klasszikus albumtrilógiájukkal, a 
      Radioactivity-vel, Trans Europe Express-szel és The Man Machine-nel. David 
      Bowie a zenekar leghangosabb nyilvános vezérszurkolójává vált, míg Michael 
      Jackson állítólag New Yorkba idézte Hüttert, hogy megbeszéljen egy 
      együttműködést. Ebben a tárgyban a Kraftwerk frontembere tartózkodóvá 
      válik. "Nagyon önálló, kicsi, független egység vagyunk," mondja. "Nem 
      vagyunk túl jók az együttműködésben."
      De épp, ahogy a zenekar egyre visszavonultabb lett az 1980-as évek elején, 
      hatásuk egyre nőtt. 1981-ben kiadták lágy elektro-szimfóniájukat, a 
      Computer World-öt, és feljutottak a brit listák élére egy látnokian 
      cinikus pillanatképpel a hírnévkultúráról, a The Model-lel. A jövő 
      stadionsztárjai, beleértve a New Ordert, Pet Shop Boyst, Depeche Mode-ot 
      és még Madonnát is, az ő ősi popjukból kölcsönözték a vázlatot.
Közben New Yorkban Afrika Bambaataa és Arthur Baker sampelte és darabolta 
      a Kraftwerk germán funkját korai ihletadó hiphop és elektro számokká. A 
      chicagói house- és a detroiti technoművészek első generációja nem sokkal 
      maradt le páneurópai scifi útleírásaik amerikai clubéletbe való 
      adaptálásában. És mégis, ironikus módon, a Kraftwerk az 1980-as években 
      szinte semmit nem adott ki.
      1991-ben tökélyre vitték kétoldalú kapcsolatukat a clubkultúrával, amikor 
      újra felbukkantak a The Mix-szel, legjobb számaik club-barát formátumúvá 
      mixelt változataival. Mostanra a hosszú ideje szolgáló stúdiómérnökök, 
      Fritz Hilpert és Henning Schmitz felváltották Flürt és Bartost, akik 
      elvesztették türelmüket a végtelen inaktivitásban. "Olyan, mintha lenne 
      egy jumbo jet a kertben, de soha nem száll fel," tiltakozott Bartos.
A Mix lelkes kritikákat kapott, de a Kraftwerk újra csöndbe burkolózott, 
      ez alkalommal több mint egy évtizedre. Ironikus módon Hütter mindig 
      szerette "zenei munkások"-ként, a német hatékonyság robotszerű mintáiként 
      definiálni zenekarát. "Feltaláltuk a 168 órás hetet a Kraftwerknek," 
      mondja komoly arccal. Valójában ők egyike a történelem legkevésbé 
      produktív zenekarainak.
      De Hütter felháborodik minden olyan feltevésen, hogy a technopop 
      Csipkerózsikái kitérnek alkotó kötelezettségeik elől. A Kraftwerk 
      digitális archívumának pedáns generálozásával foglalták el magukat. "Nem 
      kiadási határidők szerint élünk", von vállat. "Nincs négyéves tervünk."
      Nem is lemezcégek rabszolgái: az EMI-nak adják felvételeiket, így 
      dolgozhatnak saját különc menetrendjük szerint. Minden 1968-ból ered, 
      mondja Hütter, és a kreatív autonómiába vetett elengedhetetlen hitből. 
      Kiderül, hogy a Kraftwerk elektronikus anarchisták.
"Szupermarket demokráciában" és "kapitalista diktatúrában" élünk, bizonygatja Hütter. Szerencsére, mondja, "vannak másfajta energiák, van ellenállás". A Kraftwerk az ellenállás része? "Igen, természetesen. Mint autonómia. Az az elképzelés, hogy önmagában eredményes legyen. Ne várjunk arra, hogy a limuzinszolgálat megérkezik, és elvisz minket Hollywoodba".
Bármennyire is gondosak munkamódszereik, ezek a veterán artrock 
      anarchisták végül visszatértek a volán mögé. A Kraftwerk jelenlegi 
      aktivitási rohama az elkövetkező hetekben több európai időponttal és egy 
      dupla élő albummal, a Minimum Maximummal kezdődik újra. Folyamatban van 
      egy élő DVD és nyolc klasszikus album digitálisan újrakevert verziója is.
      Ha a Kraftwerk hagyományos popsztárok lennének, már régen eltűntek volna a 
      radarképernyőről. De, Hütter után, ők sokkal kevésbé zenekar, mint inkább 
      Gesamtkunstwerk, vagy "teljes művészeti alkotás", amely szakadatlanul 
      finomodik és fejlődik, idő vagy divat által érintetlenül. "Mint egy 
      szobor, folyamatos munka."
      Ráadásul a technika végül valósággá tette a zenekar 30 éves látomását a 
      rugalmas, hordozható audiovizuális koncertekről." Most megvannak az 
      eszközök, hogy megváltoztassuk a folytatást, új ötleteket hozzunk be", 
      mondja Hütter.
Először három évtizeddel ezelőtt sugározták át magukat a Kraftwerk 
      megfoghatatlan elektro-különcei a jövőbe. A jövő, úgy tűnik, végül 
      utolérte őket.
      A Minimum Maximumot hétfőn adta ki az EMI.
Chris Martin, Coldplay: "A Kraftwerk egyértelműen minden idők 
      három legjobb zenekara között van. Csodálatosak. Ez nagyon mesterkélten 
      fog hangzani, de olvastam egy könyvet Leonardo Da Vinciről, és az állt 
      benne, olyan volt ő, mint valaki, aki felébredt a sötétben, mielőtt 
      mindenki más felkelt volna órákkal később. Ez olyan, mint Kraftwerket 
      hallgatni."
      Bono, U2: "Nagyszerű szellemi zenekar. Tényleg hatalmas befolyással 
      volt rám 16 évesként, és más zenekarokra, akik szintén hatással voltak 
      ránk, mint a Joy Division."
      Paul Thomson, Franz Ferdinand: "Az a nagyszerű a Kraftwerkben, hogy, sok 
      más elektronikus együttestől eltérően, nekik sikerült rengeteg emberséget 
      és érzést belevinni a zenéjükbe. Elképesztő belegondolni, hogy gyakran 
      kritizálják őket, hogy hidegek és érzéketlenek.
      Beck: "Először akkor láttam a Kraftwerket, amikor 11 vagy 12 éves 
      voltam. Nem tudtam, kik ők, de amikor gyerekek vagyunk, van, amire nagyon 
      hevesen reagálunk. Ez egy ilyen dolog volt számomra. Nem tudtam, kik ők, 
      de imádtam a hangzást."
      Afrika Bambaataa: "Hallgatni ezeket a Németországból érkező fehér 
      fiúkat, ez egyszerűen őrjítő volt, így elkezdtem jammelni lemezeikkel 
      különböző közönségek előtt."
      Ed Simons, Chemical Brothers: "Készítettek néhány meglehetősen 
      fontos lemezt, és a hangzásuk pusztító. Hatottak-e ránk? Naná, de van 
      egyfajta precízió, amit mi soha nem sajátítottunk el igazán."
eredeti: http://entertainment.timesonline.co.uk
fordította [PJ] Júlia