Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »
Karl Bartos
      Az eszköz az üzenet
      Karl Bartos bizonyára nem mindenki számára fogalom. Pedig a képzett ütős olyan elektronikus mesterművekért felelős, mint a "Computer World", a "Mensch Maschine" vagy a "Trans Europa Express".
Igen, a született düsseldorfi 1975-től 1991-ig tag volt a Kraftwerkben. A legendás robotpop-együttesből való kiválása óta Bartos szólóban dolgozik, kreatív ötleteit a zenén kívül audiovizuális projektekbe és designba is átülteti. Ráadásul tavaly június óta meghívott professzor a berlini művészeti egyetemen.
BLITZ!: Honlapján ez áll: "Senki nem képviseli olyan egyértelműen az 
      elektronikus életstílus fogalmát, mint Karl Bartos." Kérem, írja le, 
      hogyan néz ki ugyanez a mindennapi életben...
      K.B.: Az angol zenei sajtó fogalmazott egyszer így. Tulajdonképpen már nem 
      is tetszik annyira. Amit ma elektronikus életstílus alatt értek, az az, 
      hogy mi mindannyian a technikai korszak ősemberei vagyunk, "elektronikai 
      majomemberek". Egy olyan hatalmas hullám formájában várjuk a jövőt, amely 
      minket előbbrevisz. Azt hisszük, látjuk, ahogy jön. Ehelyett a lábunkat 
      mossa, és átcsap a fejünk fölött, miközben mi azzal vagyunk elfoglalva, 
      hogy valami mást csináljunk.
BLITZ!: Szólóalbumának címe "Communication", és a médiák ránk, 
      emberekre gyakorolt hatásával foglalkozik. Milyen üzenete van a számunkra?
      K.B.: A kommunikáció tudvalevően információcserét jelent. Engem abban az 
      összefüggésben érdekel nagyon, hogyan változtatják a modern elektronikus 
      kommunikációs eszközök kultúránk tartalmát.
BLITZ!: Designnal is foglalkozik. Például albuma borítóját is maga 
      tervezte. Mesélne erről többet?
      K.B.: Mivel szóbeliből képi kultúrába tartunk, a piktogramok, melyek 
      önmagukban zárt szimbólumnyelvet alkotnak, grafikailag tökéletes 
      megvalósítást adnak arra, hogy az üzeneteket egyre inkább képekkel visszük 
      át. És talán ez a legeredetibb nyelv, ami csak létezik - egy olyan nyelv, 
      melyet az emberiség történetének kezdetén a barlangok falára rajzoltunk.
BLITZ!: A hetvenes években az elektronikus zene inkább kivételes 
      jelenség volt; ma szinte mindenütt jelen van. Önök áldásnak vagy átoknak 
      tartják ezt?
      K.B.: Ha nem figyelünk, és a Microsoft és a többiek mindent elhisznek, 
      amit mondanak, akkor nem sok fog maradni technikai korunkból - az adatok 
      vándorlása a probléma. A szoftverek/hardverek következő generációja lehet, 
      hogy már nem lesz kompatibilis...
BLITZ!: A CD-írás és internetes cserebörzék korában: miért vásárolna 
      még valaki zenét?
      K.B.: Azok az emberek, akik azt állítják, hogy szeretik a zenét, és aztán 
      az internetről lopják (a letöltés egy barátságos, de megtévesztő kifejezés 
      egy bűncselekményre), a zenét fogyasztási cikké alacsonyítják, hogy 
      használhassák - nem átéljék. Az öröm abban van, hogy ingyen megszerzik, 
      gyűjtik vagy cserélik. A tulajdonképpeni kulturális érték azonban elzárva 
      marad tőlük.
BLITZ!: Ön meghívott professzor a berlini művészeti egyetemen "Sound 
      Studies - akusztikus kommunikáció" szakon. Mit ad elő a diákoknak?
      K.B.: A képzés célja a hanggal a tudomány, művészet, szórakoztató 
      kommunikáció, építészet és várostervezés különböző munkaterületein való 
      professzionális munkákra való képesítés.
      A Sound Studies az ember hangkörnyezetével való viszonyát állítja a 
      középpontba - és az ezen környezetbe való alakító és művészeti beavatkozás 
      lehetőségével foglalkozik. Mert olyan nincs, hogy nincs hangkörnyezet.
BLITZ!: Mire számíthatunk Öntől legközelebb? Lesz új album?
      K.B.: Igen, a jövőben a munkáim új, AudioVision nevemen fognak megjelenni.
      (Szöveg: Ullrich Bemmann)
eredeti: http://www.blitz-world.de/dresden
fordította [PJ] Júlia