Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »
Der Spiegel - "A gépek játszanak rajtunk"
2003 július
A Kraftwerk-zenész Ralf Hütter a Tour de France Soundtracks-ról, a legendás német popzenekar több mint egy évtized utáni első albumáról.
SPIEGEL: Hütter úr, a Kraftwerk az olyan klasszikus
      elektropop slágereknek köszönhetően, mint az 'Autobahn' vagy a 'Die
      Roboter', nemzetközileg a legbefolyásosabb zenekar. Annyira megbénította
      Önöket dicsőségük, hogy 16 évre volt szükségük egy új album kiadásához,
      melynek címe ráadásul egy régi Kraftwerk számra emlékeztet?
      Hütter: Gondolja, hogy egész nap csak szaladgálunk, és
      lelkesen veregetjük a vállunkat? Badarság, teljesen normális zenei
      dolgozók vagyunk, és jól el vagyunk foglalva a Kraftwerkkel düsseldorfi
      stúdiónkban. Ebben nincs 4- vagy 20-éves terv. Mostanában keveset
      adtunk ki, de a tempót mindig fel tudtuk venni.
SPIEGEL: Az új albumuk címe 'Tour de France
      Soundtracks', híres régebbi számuk, a 'Tour de France' a mű alapjának
      számít. Honnan jön a szenvedélyük a kerékpározással kapcsolatban?
      Hütter: Mind a négyen kerékpározunk, és a Tour néhány
      szakaszát magunk is megtettük. A kerékpározásnál a mozgásról és a
      szabadságról van szó, a kerékpáron az ember kötetlennek érzi magát,
      még szinte önállónak is. Ahogy a zenénk pedig a koncentrációval és
      sebességgel foglalkozik - és a vággyal, hogy a határokat kitoljuk.
      Ezen kívül a kerékpározás jó légzést is ad, és segít, hogy a
      zenei világ romboló erejét kibírjuk. Ne felejtse el: 33 éve vagyunk
      benne.
SPIEGEL: A Tour de France 100-éves jubileuma indította
      Önöket arra, hogy új művüket éppen most adják ki?
      Hütter: Az album ötlete már 20 éve megvolt. Akkoriban
      átírtunk egy kéziratot filmnek. De csak amikor tavaly Párizsban adtunk
      koncerteket, és ott kiállították robotjainkat a múzeumban, ugrott be,
      és véghezvittük a terveket.
SPIEGEL: Fogják élőben figyelemmel kísérni a
      Tourt?
      Hütter: A 'Société du Tour de France' szervezői meghívtak
      minket, hogy helikopterből és autóból nézzük.
SPIEGEL: Zavarja Önt, hogy a Kraftwerk zenészeket
      nagyteljesítményű sportolóhoz hasonlóan emberi gépekként jellemezték?
      Hütter: Fontos: embergépekről és nem gépemberekről
      van szó. Tehát egy összhangról, amelyben egy simulékony jó érzés
      állítható be. A franciák állítják, akkor már a pedálokat sem érzi
      az ember.
SPIEGEL: A koncerteken újra élőben játsszák számaikat.
      Nem idegesíti, hogy sokan máig azt gondolják, tisztán elektronikus
      zene áramlik egyszerűen gombnyomásra a gépekből?
      Hütter: Remélem, hogy időközben ez a tévhit megszűnt.
      A hetvenes években, amikor az első nagy sikereink voltak, még sok olyan
      szemrehányás volt, mint: a Kraftwerk tompa gombnyomogatókból áll.
      Ezzel foglalkoztunk szövegeinkben. A 'Taschenrechner'-ben például ez
      van: 'És ha ezt a gombot megnyomom, egy kis zenedarabot játszik'. Az úgynevezett
      kézzel készült zene védelmezői mindig elfelejtik, hogy a kézzel készült
      zene is legtöbbször művi úton előállított hangszerekkel és árammal
      jön létre.
SPIEGEL: Mi nyűgözte le annyira a technikában?
      Hütter: A gépeket régóta rossznak tekintik. Nálunk
      ez soha nem így volt. Mi együtt dolgozunk a gépekkel. Közöttünk
      mindig bajtársi viszony van.
SPIEGEL: Egyfajta társaság a gépekkel?
      Hütter: Mi játszunk a gépeken, és a gépek játszanak
      rajtunk. Ez tényleg így van. Ha mi elhagyjuk a koncertszínpadot, a gépek
      folytatják. Ebből a gondolatból fejlesztettük ki a robotokat is. Ez a
      kicserélhetőségről, munkamegosztásról, másolásról, automatizálásról
      és hasonló gondolatokról szólt.
SPIEGEL: Diadal az Önök számára, hogy a mai
      sikeres zenészek elektronikával játszanak, ahogy Önök a hetvenes években
      megmutatták?
      Hütter: Ma sok lehetőség van, melyekről annak idején,
      amikor elkezdtük, csak álmodhattunk. Akkoriban a számítógépek még
      óriási szekrények voltak. Ma minden elfér egy laptopban, amellyel kényelmesen
      lehet a világban utazgatni.
SPIEGEL: Hogyan kell elképzelnünk a munkát a legendás
      'Kling Klang Studio'-ban, melyben állítólag sem telefonok, sem faxkészülékek
      nincsenek?
      Hütter: 33 éve ez a mi elektronikus laborunk, az ottani
      munkánk koncentrációt követel. Heti hét napot vagyunk a stúdióban.
      Késő délután kezdjük el, és késő este megyünk el. Bevezettük
      magunknak a 168-órás hetet.
SPIEGEL: És a stúdióban töltött egész idő alatt
      csak a zenével foglalkoznak?
      Hütter: Nem. Elképzeléseket, mintákat és gondolati
      modelleket alakítunk ki. Nem azzal töltjük az időnket, hogy felveszünk
      egy dalból 20 változatot, amiből aztán 19 a fiókban landol. Nagyon célorientáltan
      dolgozunk. Amit elkezdünk, ki is lesz adva. Archivumaink üresek.
SPIEGEL: A Krafwerk külföldön minden tekintetben
      tipikus német zenekarnak számít: távolságtartó, hűvös, maximalista
      és nagyon hatékony. Mi német az Ön véleménye szerint a Kraftwerkben?
      Hütter: Biztosan a Német Szövetségi Köztársaság és
      a háború utáni kultúra terméke vagyunk, de tulajdonképpen inkább
      egy európai identitáshoz van köze. Amikor a hatvanas évek végén
      elkezdtük, feladatunk abban állt, hogy saját nyelvet alakítsunk ki.
      Ilyesmit próbáltak az írók és a filmesek is.
SPIEGEL: Az 'Autobahn' albummal 1975-ben messze elöl
      landoltak az amerikai slágerparádéban. Meglepte Önöket, hogy az
      USA-ban a fekete zenei irányzat kezdettől fogva nagyon lelkesedett a
      Kraftwerk hangzásaiért?
      Hütter: Nem. Számunkra mindig világos volt, hogy a gépeknek
      lelkük van, és ennek sok köze van a soulhoz és a fekete zenéhez. De
      azon csodálkoztunk, hogy akkoriban, körülbelül a hetvenes évek közepén,
      amerikai diszkókban és klubokban fekete DJ-kel találkoztunk, akik két
      lemezjátszóval végtelen verziókat kevertek 'Trans Europa Express'-ünkből.
SPIEGEL: Hogyan sikerült Önöknek az a trükk, hogy
      a Kraftwerkkel híresek legyenek, és egyes emberként szinte névtelenek
      maradjanak?
      Hütter: Soha nem illettünk bele semmilyen irányzatba.
      Azt hiszem, egyszerűen úgy tiszteltek bennünket, mint a tudósokat,
      fogorvosokat és pénztári tisztviselőket. Nem úgy, mint amik vagyunk:
      zenei munkásokként.
      (Christoph Dallach interjú)
eredeti: http://www.spiegel.de
fordította [PJ] Júlia