Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »
A Robotok Lisszabonba pedáloznak
Interjú Ralf Hütterrel, a zenekar alapító tagjával
      2004. április
A rockrajongók számára a Rolling Stones a király. A 
      pop-irányultságúaknak senki más nem játszik, csak a Beatles. Az 
      elektronikus generációk számára az alapító mítosz a Kraftwerk nevéhez 
      fűződik. De nincsenek egyedül. Bono a U2-ból azt mondja, "meghatározó 
      befolyásuk volt rám", David Bowie mint "egyedülálló"-ra hivatkozik rájuk, 
      Karl Hyde az Underworld-ből úgy emlékszik, amikor először hallotta őket, 
      azt gondolta, "nincs semmi ehhez fogható a bolygón, ahol élek". Gilbert & 
      George szobrászművészek a rajongóik.
      Tavaly októberben visszatértek a "Tour de France Soundtracks"-szel - első 
      eredeti lemezükkel több mint egy évtized után - de első koncertjükön 
      Portugáliában fognak játszani néhányat legszimbolikusabb tételeik közül.
      Az évek folyamán többször is változtattak felállásukon - Fernando Abrantes 
      portugál producer csatlakozott a zenekarhoz 1991-ben -, de Florian 
      Schneider és Ralf Hütter megmaradta vezetőnek. Az utóbbi, a vezető és 
      szószóló, ritkán ad interjúkat, és ha megteszi, a lehető legkevesebbet 
      árulja el, ahogy a PUBLICO megerősítette. Elvégre a mítosznak tovább kell 
      élnie.
Publico: Egyik legutóbbi show-jukon, 1998-ban a barcelonai Sonar 
      Festival-on, videóvetítéseket használtak, grafikus animációkat, és robotok 
      keveredtek a zenészekkel. Mi változott azóta?
      Ralf Hütter: 2004-ben a Kraftwerk laptop verzióban van. Minden 
      analóg anyagunkat átalakítottuk digitális formátumra, és ez a nagy 
      különbség. Kevéssel ezelőttig szinte lehetetlen volt minden anyagunkat 
      elhozni a KlingKlang stúdióból. Bonyolult volt utazni ilyen nehéz 
      technológiával. Ma a laptopokkal és a digitális korban könnyebb 
      összehozni egy világturnét, mint amilyet most is csinálunk.
P: Ezeken a turné show-kon a legismertebb számokat játszották. Ez fog 
      történni Portugáliában is?
      RH: Keveréke lesz azoknak a számoknak és az újaknak a "Tour de France 
      Soundtracks"-ről. Nagyon audiovizuális hangulata lesz, a zenével 
      szinkronban történő vetítésekkel. Nemrégiben voltunk Skandináviában, és 
      csodálatos volt! Az emberek megértik az elektronikus zenét, de nagyszerű 
      volt megtörni kicsit a jeget... [nevetés]. Voltunk Japánban, visszatértünk 
      Európába és Portugália következik. A digitális korban tudunk utazni, és 
      minden tökéletesen működik.
P: Digitálisra váltottak, de az utolsó lemez, a "Tour de France 
      Soundtracks" hangzásvilága ugyanaz. Önök több mint egy zenekar, egy 
      tökéletesen meghatározott kép-hangzás elképzelés, amely képes ellenállni 
      azoknak, akik azt várják, változzanak.
      RH: A Kraftwerk elképzelés, ahogy én és Florian [Schneider] meghatároztuk 
      a 70-es években, nem ment át sok változáson. Ez a mi személyazonosságunk, 
      és nem akarjuk elveszíteni, de ez nem jelenti azt, hogy nem figyelünk 
      arra, ami körülöttünk történik, és hogy nem próbálunk fejlődni a magunk 
      egyéni módján. Elektronikus zenénk fokozatosan változott. Sokkal 
      energikusabb, és a "Tour de France Soundtracks" tükrözi ezt.
P: Az évek folyamán, a változó felállás ellenére, Ön és Florian 
      Schneider vezették a zenekart 1968 óta. Mi a titka kapcsolatuk hosszú 
      életének?
      RH: 40 év volt. Olyanok vagyunk, mint a Kling és a Klang... [nevetés]. 
      Tökéletes elektronikus házasság.
P: Az utolsó lemezzel visszatérnek a kerékpározás koncepciójához. Nem 
      pont ez az első kép, ami eszünkbe jut, ha a jövőt akarjuk lefesteni. 
      Honnan jön ez a rajongás?
      RH: Imádom a kerékpározást. A kerékpárok energiát, emberi értékeket, 
      figyelmes és fenntartható haladást fejeznek ki, előre tartó mozgást, a 
      tökéletes egyetértést ember és gép között. A kerékpárral nem tudunk 
      visszafelé menni. A zenében ugyanez történik - ami számít, az az előre 
      irányuló mozgás, figyelés az időre és helyre, a megfelelő egyensúly 
      megtartása és ritmusunk megtalálása. Tavaly, amikor a lemez végén 
      dolgoztunk, meghívott minket a Tour de France igazgatója, hogy kövessünk 
      néhány szakaszt helikopteren és az igazgató autójában. Nagyszerű volt, és 
      lehetővé tette, hogy teljes bizonyossággal fejlesszük legfrissebb 
      ötleteinket a koncepcióban, melyet alkottunk. Amikor a Tour véget ért 
      Párizsban, készen volt a lemezünk.
P: Ritmusról és energiáról beszél, de show-jaikon híresek közömbös 
      arckifejezésükről és csupán nélkülözhetetlen mozdulataikról. Csak a 
      zenének magának kell dinamikusnak lennie?
      RH: Ó! Hiszen mi nagyon is aktívak vagyunk, érzelmileg és fizikailag. 
      Teljesen felkészültek vagyunk, de a számítógépek és a billentyűzetkezelés 
      nagyon érzékeny, és nem enged számunkra elég kényelmet a nagy 
      mozdulatokhoz. Arra kell koncentrálnunk, hogy ne hibázzunk.
P: Önök a popzene egyik nagy befolyásolói, és az új generáció által 
      leginkább idézettek egyike. Hogyan viselik az olyan címkéket, mint például 
      az "Elektronikus Beatles"?
      RH: Ez nagyon pozitív energia, mely a fiatalabb emberektől érkezik. Jó 
      érzés elérni az 50-et, és bárhová megyünk, legyen az Jamaica vagy Japán, 
      örömmel fogadnak minket, ami azt bizonyítja, hogy az elektronikus zene a 
      különböző nyelvek ellenére átlépi a kulturális különbségeket. Egyfajta 
      kommunikáció, amely magától terjed, és ez számunkra nagy bók. Amikor 
      elkezdtük, a 60-as évek végén, galériákra vagy egyetemekre korlátozódtunk, 
      és örömteli látni, mennyire megváltoztak a dolgok.
P: Tavaly Fernando Abrantes-szel készítettünk interjút, aki 1991-ben a 
      Kraftwerk tagja volt. Azt mondta, a zenekar koncertek után gyakran 
      dance-zenei klubokba járt, hogy megtapasztalja, mit játszanak. Még mindig 
      így csinálják?
      RH: Igen, a show-k után általában van valaki, aki elvisz minket egy zenei 
      klubba. Nagyszerű kicsit gyakorolni robotszerű táncunkat, és hallgatni, 
      mit játszanak. Reméljük, Portugáliában valaki meg fog hívni minket. Jól 
      emlékszem Fernandora. Csinált velünk egy turnét, kiváló zenész és egyik 
      elektronikai mérnökünk, Fritz Hilpert jó barátja.
P: Azt hallottuk, ez lesz az utolsó esélyünk a Kraftwerket élőben 
      látni, de vannak olyanok, akik azt mondják, egy élő lemezt fognak kiadni a 
      turné végén. Igaz ez, vagy megint 10 évig nem fognak felvenni?
      RH: Az élő felvétel egy lehetőség, és minden bizonnyal fogunk még további 
      lemezeket kiadni. Júniusban, a turnénk utolsó, moszkvai koncertje után, 
      megállunk, hogy eldöntsük, mit tegyünk. A régi anyag újrakeverése és 
      katalogizálása miatt olyan sokáig nem adtunk ki lemezt, hogy már várjuk, 
      hogy visszamehessünk a stúdióba, és új anyagot készíthessünk.
eredeti: http://ultimahora.publico.pt
fordította [PJ] Júlia